Get the Flash Player to see the slideshow.

Wonderful wonderful Copenhagen

En af fordelene ved, at være bruger af SAS Star Allience på jævnlig vis, er opsparingen af bonus point. En retur fra Aalborg – Kastrup giver omkring 1000 bonus point, så det løber hurtigt op i noget brugbart. Bonus pointene kan både bruges til flyrejser, men også hotelovernatninger på udvalgte hoteller i hele verden.. Jeg har efterhånden opsparet point nok til en jordomrejse, men mindre kan selvfølgelig også gøre det.

Det er sjældent jeg har tid til at se noget af København når jeg er der i erhvervsmæssig sammenhæng, så hvad mere oplagt end at bruge nogle af mine bonus point på et hotel ophold i staden i godt selskab. Maj er en god måned til sightseeing, det er hverken for varmt eller for koldt, hovedparten af alle turister kommer først senere på året. Jeg bookede hotel værelse fra torsdag – lørdag, så der både var tid til shopping og til at se på attraktionerne i området.

Hotel Skandic Copenhagen findes lige midt i hjertet af København ved søerne og planetariet, opholdet koster 20000 point for hverdage og 10000 i weekenden, morgenmad inkluderet, men parkering ekskluderet, hvilket er en dyr fornøjelse fandt vi senere ud af..

Torsdag formiddag kl. 10 kørte vi mod staden, det er jo dejligt let at køre dertil. Autopilot og så et hop over Fyn, og endnu et over Storebælt.

En af pylonerne ved Storebælts broen
En af pylonerne på Storebæltsbroen

Vejrudsigten havde været meget forskellig i ugen op til, den ene dag lovede DMI regn og blæst for den kommende weekend, næste dag sol og varmt vejr, så det var ikke uden bekymrede miner vi holdt øje med vejret undervejs. Mens vi kørte over Storebælts broen, brød solen gennem skyerne, og der blev den faktisk under det meste af turen – herligt!

Først på eftermiddagen ledte navigationen os frem til parkeringspladsen foran hotellet, og vi chekede ind på et værelset helt oppe på 10′nde sal, langt over byens tage med god udsigt til det meste. Værelset var nu ikke voldsomt imponerende, men der var da en seng, et tv og et stik til min uundværlige kaffe-rejse-koge-maskin-kedel-apparat. Vi klædte hurtigt om, fik en kop kaffe og satte snuden mod Rådhus pladsen, der var jo ingen grund til, at vi ikke skulle have det hele med. Strøget er altid et godt sted at starte, det hele emmer af stemning, glade og farverige mennesker, kaos og turister… Og så er der jo alle de forretninger som vi ikke ser skyggen af i Aalborg, hvilket er af stor betydning skulle det vise sig… Entusiatisk skred vi ned af gågaden, men allerede efter få hundrede meter gik vi i stå… Den næste time nåede vi ca. 20 meter ned af gaden, men så så samtlige prøverum i alle forretninger der havde noget der mindede om tøj… Heldigvis havde jeg mit kamera med, og jeg søgte ret hurtigt tilflugt i gadebilledet, hvor der altid er et eller andet der kan fotograferes, ikke mindst alle menneskene som gik forbi..

Boder på gaden sender tankerne mod en tyrkisk basar
Nogle steder minder Strøget om en tyrkisk basar

København er de fleste steder en smuk by, gamle huse og bygninger der nænsomt er restaureret over tid. Heldigvis har det meste fået lov til at bestå mens byen har haft vokseværk, så man behøver at træde et skridt til siden, så er der altid et charmerende sted eller byggeri.

Billede taget fra Strøget mod et gammelt kloster
Billede taget fra mylderet på Strøget

Efter nogle nådesløse timer i nogle få af Strøgets tøjforretninger, måtte jeg tage bukserne på og kalde til orden, så vi kunne komme lidt videre i teksten. Vi fandt frem til Café Europa  på Amager torv, hvor de laver en rigtig god kaffe og med udsigt til Strøget.

En hjertelig varm kaffe
Et hjerte i skummet

Sådan oplever jeg København bedst, siddende midt i det hele med kaffe og røg, så skal jeg bare læne mig tilbage, og se på alle de farverige mennesker der kommer ilende forbi på Strøget. Der er så meget at lære i de mennesker der går forbi, de fortæller hver især en historie, enten meget bevidst, eller sørgeligt ubesvidst, sjovt er det i hvertfald..

Storke springvandet
Storkespringvandet

Der er så meget historie i København, og det er nok det der tiltaler mig mest ved byen. Ikke alene fortælles det meste af Danmarks historie i byen og dens bygninger. Men også i det små findes nutidens historie… De færreste turister på Strøget kender til alle de oplevelser storkespringvandet har været genstand for, jeg tror de fleste i min generation husker sangen fremført af Cæsar, som i 1966 udødeliggjorde springvandet.. Jeg synes alle disse små historiske mindesmærker  er herlige, de er også en del af min historie..

Vi nåede et par forretninger mere inden de lukkede, og vi begav os derefter op i en af de tilstødende gader for at finde et sted at spise, og endte på en af de mange restauranter på kultorvet, hvor vi fik noget der mindede om mad, som var langt fra det meget italienske udtryk restauranten havde.. Der er ingen grund til at hænge fast i dårlige oplevelser, så vi skyndte os videre, og gik op Fiolstræde på vejen hjem, og endte i Ørstedparken, endnu en lille perle i den travle storby. Der er rigtig mange små grønne områder i København. Jeg synes det er herligt, at der er plads til den slags frirum, som står helt i kontrast til en ellers grå, beskidt og fortravlet storby.

Idyl i Ørstedparken
Idyl i storbyen..

Svanen var helt sikkert københavner, den var ikke det mindste sky og nærmest tiggede om brød, sådan oplever vi dem sjældent i Jylland, hvor mest af alt er sky og stolte.

Ørstedparken en perle i storbyen
Ørstedparken i solnedgangen

Sådan gik torsdagen hurtigt, det var sent inden vi var retur på hotellet, og til senge der næsten råbte på opmærksomhed.. Vi brugte lidt tid på planlægning af den kommende dag, som var vores eneste hele dag i byen.

Tidligt op til det store morgenbord på hotellet, hvor vi fyldte reserverne godt op til en lang dag. Bilen havde brugt de første 160.- på parkering og det er jo næsten billigere at køre rundt i den konstant, end at have den holdende til den pris. Vi fyldte bilen med frugt og vand, og satte kursen mod Klampenborg og Dyrehavsbakken. Vi håbede at være blandt de første derude, så der var en chance for at se dyrene tæt på i skoven, men det kunne vi have sparet os. Der var allerede masser af aktivitet derude, rytter, motionister og turister som os ville nyde det gode vejr til en tur i skoven. Jeg “kom til” at overse skiltet med indkørsel forbudt, så vi tog på safari i golfen dybt inde i skoven. Et par ryttere tog det meget personligt op, så jeg vendte bilen efter en længere tur rundt i skoven, og kørte mod udgangen og parkeringspladserne, der røg endnu 50.- til parkering… Vi gik en tur på bakken som endnu ikke havde åbnet for de forskellige forlystelser og det var meget tomt. Det er lidt en finurlig følelse at gå rundt i omgivelser der i de billeder jeg har af stedet, summer af liv, grin og begejstring. Sidst jeg var der havde jeg børnene med, og vi brugte timer på at stå i kø til hvad-som-helst. Vi sluttede besøget med en kop kaffe på en beværtning der lå i kanten af skoven.

Dyrehaven i Klampenborg
Dyrehaven er nærmest dækket i et lysegrønt tæppe af bøgen

Det meste af formiddagen var væk inden vi igen havde kurs mod centrum af København. Tanken var at parkere bilen i nærheden af Nyhavn, gå en tur i området og se på de forskellige turistmål, sejle en tur med kanalrundfarten, og så ellers fortsætte hvor vi slap på Strøget om torsdagen.. Vi blev hurtigt klogere! København på den tid af dagen er et kaos af biler og trafik. Godt nok nåede vi ind til centrum, men der fandtes ikke en ledig plet i hele byen, så vi kørte retur til hotellet, parkerede bilen i kælderen – så røg der endnu 180.- til bilen…

Botanisk have
Botanisk have er smuk på denne tid af året, og sikkert også resten af året

Jeg havde scoret et bykort et eller andet sted, så vi lagde en hurtig plan som kunne guide os gennem de seværdigheder vi havde planlagt at besøge. Første stop på turen var i Botanisk have, der har jeg aldrig været før, der er smukt, stille og hyggeligt. Men det er nok ikke den mest sindsoprivende oplevelse jeg har haft.. Det skulle da lige være sumpskilpadderne der stortrivedes i søen, jeg troede ikke den slags kunne overleve i den danske natur.

Udsigt mod væksthusene som jeg troede var drivhuse…

Vi brugte ikke lang tid i haven, det var mest et høflighedsvisit… Fortsatte gennem Kongens Have som er byens mest besøgte af slagsen, også dennne dag, hvor det vrimlede med mennesker som var ude for at nyde det gode vejr.

Rosenborg Slot i forårssolen
Rosenborg slot er enten skæv, ellers er den omkringliggende have det..

Vi nåede lige at få et glimt af Rosenborg slot som majestætisk ligger i den ene ende af haven, og holder øje med at alt går til på rette måde dernede på plænen mellem træerne. Vi tog et kort stop ved en isbar i haven, delte en is og nød det gode vejr. Videre af de små gader mod Marmorkirken som jeg tidligere kun har set udefra, hvor den med sin store kuppel er en anderledes kirke. Og det var så hér jeg blev temmelig overrasket, for godt nok er det en majestætisk og smuk kirke udefra, men indefra var den betagende smuk!

Marmorkirken
Marmor kirken i sin pragt

En gang i mellem gribes jeg af en stemning, og i denne kirke blev jeg grebet af  ro, respekt og det næsten åndelige tomrum kirken giver midt i byen. Overalt er der små detaljer og billeder forenet med rigtig rigtig megen marmor. Det tog næsten 150 år at bygge kirken, alene på grund af prisen, og det ses.

Marmorkirkens alter

Det er tankevækkende og herligt, at i en by som København, hvor alt kan ødelægges for en “god” sag, så står denne smukke kirke åben for publikum. Jeg udnyttede selvfølgelig muligheden for at blære mig lidt med kameraet. Begge billeder her er taget uden blitz og med et kamera holdt i hånden, jeg imponeres stadig af det kamera..

Vi gik begge derfra i stilhed, stemningen fulgte os på vej mod Amalienborg og slotspladsen. Der var ingen af den kongelige familie hjemme, spidsflaget var taget ned over alle de 4 huse..

Amalienborg slotsplads og det ny operahus i baggrunden
Synsbedrag… Amalienborg slotsplads og det ny operahus klods op af hinanden.

Slotspladsen er smuk og garderne som taget ud af et H. C. Andersen eventyr, men lidt et antiklimaks ovenpå kirken, og vi havde begge været der før, så vi skridtede over pladsen og gik videre mod Nyhavn. Vejret havde ændret sig lidt, skyer drev ind over og vinden var taget til. Vi ville gerne have overstået kanalrundfarten inden det evt. begyndte at regne.

Nyhavn i forårssolen
Nyhavn i alle dens farver

Inden vi nåede kanalrundfarten klarede det op igen, solen skinnede fra en skyfri himmel, og vi satte os istedet ved en af de mange restauranter ved Nyhavn. Maden kan der ikke siges så meget godt om, men den var til gengæld dyr. Nå skidt udsigten var go, og der er altid en masse at se på Nyhavn, glade mennesker og ikke mindst farverige..

Nyhavn set fra kanalbåden
Nyhavn set fra en kanalbåd

Kanalrundfarten har to anløbspladser på Nyhavn, vi tog så den forkerte fandt jeg ud af, men først da vi skulle betale… 60.- pr snude, havde vi gået 30 meter længere hen, så var prisen 30.- Sådan bliver man jo så bagklog…

Holmen og de gamle militære anlæg

Kanalrundfarten er altid hyggelig, jeg har taget den nogle gange efterhånden, når jeg af en eller anden årsag har overnattet i København, og jeg har lidt tid til overs. Jeg plejer at bo på Admiral hotel som findes i samme område…

Kongeskibet lå for anker, og alle matroser løb rundt og klargjorde skibet til sommer sejladsen, videre gennem kanalerne på Holmen og derfra ud til den lille havfrue som snart skal på turne i Kina. Den er lånt ud i et halvt år af en eller anden årsag.. Ved kajen klods op af havfruen, lå et stort cruise skib, det var gået på grund og hældte svagt til den ene side. Gad vidst hvordan man får sådan et skrummel frit igen…

Rundfarten tager godt en time, og vi havde desværre masser af tid til at gå på Strøget igen for at se nogle af de butikker vi endnu ikke havde set… Men så kan jeg da prale af, at både have været i Prada, Gucci og ikke mindst en Louis Vuitton butik. Tænk sig de holdt dørene for en når man gik ind og ud, tror da f…. til de priser, kvinder er gale!

På Strøget går der lynhurtigt nogle timer uden indhold, og heldigvis var tiden efterhånden så fremskreden, at vi måtte vende snuden mod hotellet.. Jeg havde bestilt bord på en Sushi restaurant som en af underviserne på den uddannelse jeg er i gang med, er medejer af. Vi nåede op på hotellet, et hurtigt bad og en kop kaffe, og vi var afsted igen.. Restauranten findes lige ved siden af det Ny teater, og kan klart anbefales, hvis man er i området. Den hedder FiftyFifty og er indrettet meget nutidigt i “New Yorker” stil, maden er også Californisk præget sushi, hvor det hele er lidt mere overgjort, end i den oprindelige japanske stil… Fantastisk mad.

På vejen hjem derfra vendte vi lige snuden ned forbi Istedgade som kun ligger et stenkast væk. Gaden er stadig et trøstesløst sted, hvor al elendighed i Danmark er samlet på et sted, ludere, pushere og narkomaner i et væk. Nigerianere og andre indvandere vil alle have en bid af kagen, det er bestemt ikke et trygt sted at opholde sig…

Sent hjemme og tidligt op igen. Det var vores sidste overnatning inden vi igen skulle mod det nordjyske. Vejret havde i samme anledning ændret sig til det værre, det blæste koldt og småregnede. Vi fandt et bord på restauranten og spiste morgenmad i et kaos af mennesker som havde fået samme idé. Ved siden af os sad et andet dansk par som ikke helt var vant til at være i storbyen.. På et tidspunkt kom en skummelt udseende mand og hængte hendes taske retur på stolen, jeg tror ikke det gik op for dem, at en narkoman havde sneget sig ind i menneskeflokken for at få lidt morgenmad på restauranten, og lidt lommepenge til resten af dagen.. Han havde lige set sit snit til at nuppe hendes taske og tømme den for indhold – Velkommen til storbyen…

Vi chekede ud, og betalte endnu 180.- for parkering af bilen… Vi havde et par butikker vi skulle besøge inden vi ville afslutte i fristaden Christania.. Af en eller anden årsag har jeg aldrig været der, så det skulle jo selvfølgelig prøves. Desværre pissede det nu ned fra himlen, og det blev en kortvarig tur ned af Pusherstreet og en tur på Månefisken. Godt nok var handlen med hash meget åbenlys, men mine fordomme omkring stedet, viste sig overflødige. Det virkede til at være et sted i harmoni og orden, uden så mange af de regler og lovsæt vi kvæles i, i resten af landet.. Tror sgu jeg flytter derover når mine forpligtelser her i området er væk…

Turen hjem, ja det var som ture de er flest derovre fra, rigtig lange, men vi havde købt lidt cd’ere, så vi skiftesvis sang Eric Clapton og AC/DC :-)