Get the Flash Player to see the slideshow.

Jambo Jambo Vesterhav 2009

27. juli 2009

Så er vi her igen, denne gang under et helt andet vejrlig end  sidste år, hvor også var her en uge på samme tidspunkt. Sidste år var der hedebølge og i gennemsnit 27 grader alle dage, det var fantastiske dage ved poolen og stranden her i Saltum. I år er det jo en kende anderledes… Solen har vi nærmest ikke set i juli måned, og der er et stykke vej op til de 27 grader… Jeg hentede campingvognen hos mine forældre i går inden regnen igen begyndte, parkerede den foran mit hus, og ungerne sov der sammen med deres venner.

Det regnede da vi stod op i morges, og har faktisk gjort det næsten siden… Jeg fik handlet og pakket vognen, så vi kunne køre hjemmefra ved 13 tiden, det regnede også under hele den seance… Hele vejen til Saltum regnede det sørme også, men så ud af ingenting stoppede regnen ligesom vi kørte ind på campingpladsen. Det lykkedes os at få fundet vores plads, sat vognen som den nu skal stå, pakket forteltet ud og sat det op, og alle de andre ting som nu skal være på plads, når man rigger til en uges ferie i en campingvogn. Det hele fik vi gjort i tørvejr, det er jo mageløst!

Hygge i forteltet eller forvognen som nogen kalder det..
Der føres dagbog i den danske sommer…

Lige nu sidder jeg i forteltet, træt og slidt efter et par hårde timer, gad vidst hvordan pensionister får sat sådan et fortelt op… Der er varm kaffe på kedlen og ungerne ser en dvd i campingvognen, så der er endelig lidt ro… Selv om det regner og blæser, temperaturen  langt under de 20 grader, så er det alligevel hyggeligt, og godt vi tog afsted..

Jeg har fået hilst på mine naboer som det sig “hør og bør“, de er vist fastlæggere hele bundtet, så vores anretning virker ret amatøragtig, vi har jo hverken fast gulv eller hæk…. Ungerne er smuttet på legepladsen, det er tørvejr, og jeg har lovet dem en tur i poolen senere, det burde banke den værste rust af….

Vejret kan vi jo ikke gøre noget ved, sådan har alle andre det vist også, for pladsen er fuld. Ikke en ledig plads tilbage, og udenfor holder de i kø for en afbudsplads, godt med lidt rettidig omhu, vi bookede for 3 uger siden :-) De har lovet sommerlignende tilstande i morgen, solen skal titte frem gennem skyerne og temperaturen skulle komme over de 20 grader, sgu da godt man har solcreme med….

Nå mænnerne her rundt omkring er alle på vej med opvaskebaljen fyldt med beskidt service og en enkelt dåsebajer,  jeg må vist hellere stramme mig an og få lavet noget aftensmad til os, så ikke vi også misser den tradition, lillemor skal jo mærke vi har ferie…

Her bor vi, Storken 47
Vores lille parcel… Storken 47

28. juli 2009

Det kunne være efterårsferie...
Efterårsferie??

Tirsdag morgen kl. 9. Ungerne sover endnu efter en lang nat, hvor regnen trommede ned på taget, jeg tror ikke de bemærkede det, men det gjorde jeg så. Lige nu emmer det hele af fugt, forteltet er som et bedre væksthus med en fugtighed i nærheden af 90, men solen skinner, det er nærmest skyfrit, hvor herligt.

Frederik i en forsøgsvis saltomortale
Frederik forsøger med en saltomortale…

Morgenbadet tog vi jo selvfølgelig i poolen nu vejret er til det, og faktisk var det ikke så grimt og koldt som jeg forestillede mig ovenpå alle de dage med regn og blæst. Det ser ud til at det er i dag  vi skal nyde den åbne pool, så må vi tage vores indendørs aktiviteter på et senere tidspunkt når det regner, hvis det da kommer til det igen… Jeg har sendt tanker til én højere oppe, tror han kan være behjælpelig med bedre vejr..

Søskende på spring...
Søskende på spring

Bemærk i ovenstående billede, at  jeg går på vandet, det har hidtil været en hemmelighed, men nu er den så ude i det åbne…

Søskende kærlighed...
Søskende kørlighed.. Et kærligt skub..

Jeg har fundet ud af, hvorfor vore naboer ser lidt skævt til os… Vi har hverken støvsuger med, eller den nødvendige buskrydder, men hvad ved jeg… Det er nogle imponerende indretninger nogle af de fastboende har her… Et lille telt til det kemiske toilet, tørrestativer, sofa i forteltet osv… Jeg er sikker på der i nogle af vognene både er vaskemaskine og brændeovn…

Der er igen liv på legepladsen

Vejret er fint i dag, lidt blæsende og en smule køligt, men det hører jo med til det danske sommervejr, håber det holder et par dage, så vi kan få brændt lidt energi af udendørs. Ellers er vi godt forsynede til indendørs ophold i campingvognen. 2 bærbare computere, et fladskærmstv med dvd, en Nintendo DS, 3 telefoner, diverse spil og læsestof… Tror vi kan overleve et par dages regn hvis det skulle komme til det..

Frokost i teltet
Frokost i forteltet

Man bliver jo helt stresset når solen er her, så er der jo en masse vi skal nå, og det blev en dag hvor jeg nedlagde forbud mod at opholde sig i campingvognen til Frederiks store fortrydelse, han har lige fået et nyt spil til computeren, og ville langt hellere sidde indendørs og udkæmpe store slag i det 18′de århundrede, men det er jo sommer og solen skinnede. Efter frokosten tog vi endnu en tur i poolen, poolen ligger godt skærmet for vinden, så det var faktisk ok at ligge der og slikke sol. Jeg havde allieret mig med en bog og min iPod, nu skulle det gode vejr nydes.

Jeg aftalte en løbetur med Josefine ned til stranden, hun cyklede ved side af, og plukkede blomster og jeg forsøgte at mobilisere så meget overskud, at jeg kunne holde en god fart. Det er hårdt at løbe i solen synes jeg, og heldigvis måtte jeg stoppe et par gange og hjælpe Josefine med blomsterne… Tilbage på  pladsen igen, og vi sprang begge i badetøjet, jeg trængte til at blive kølet ned igen, og få skyllet den værste sved af. Frederik er groet fast i campingvognen og gik ingen steder..

Martin bedbudede sin ankomst i løbet af aftenen, så vi riggede grillen til, så vi kunne være fodret af inden han kom.

jambo9
Drageflyvning kræver sin mand!

Martin kom med blæsten ved  20 tiden, vi havde aftalt at han skulle tage vore drager med, det måtte jo være oplagt at sætte et par stykker af dem op på stranden, så vi pakkede bilen efter en hurtigt rundtur  på pladsen. Sjovt som forholdene ændrere sig bare fordi man kører ud til kysten 3km fra hvor vi bor, det hele var meget barskere ,vinden hårdere og temperaturen ganske kold.

jambo8
Solnedgang på Saltum strand

Det tager lidt tid at få rigget tre drager til, og inden jeg fik vendt mig om, havde begge mine børn våde sko og bukser…De mente ikke vandet var så koldt.. Det endte ret hurtigt op med at Martin og jeg stod med hver sin drage mens unger løb om kap med bølgerne, hvem mon er mest legebørn…

jambo6
Ikke helt den samme solnedgang som sidste år, men skidt, det her er også ok

Det lykkes mig som noget af det første, at få skåret linen til Martin’s ene drage med min vilde styrbare drage, så han måtte afsted i bilen, og fik først indhentet den et par kilometer ude i klitterne – sorry. Der gik lidt sport i at jorde  hinandens drager, og nu forstår jeg langt bedre “Drageløberen“, vi løb rundt på stranden som glade drenge, og jagtede hinandens drager i luften.

jambo5
En skygge af Josefine

Det var sent inden vi tilbage i campingvognen, ungerne fortrak til campingvognen med carm cacao, Martin og jeg sad i forteltet og nød det gode vejr med en kop kaffe og lidt røg.

29. juli 2009

Klokken 9 blev jeg vækket af en sms, vejret er stadig godt, der er sol mellem skyerne og vinden er helt fraværende. DMI har godt nok lovet regn op af formiddagen, men lad os nu se hvor meget vand det giver… Langt værre ser det ud i morgen, hvor de har lovet stormende kuling langs vestkysten med 20m/sek. Jeg har endnu ikke besluttet hvad vi gør, om jeg køber nogle stormpløkker, eller vi pakker forteltet ned…

Vi har endnu ikke besluttet hvad dagen skal bruges på, måske en tur i Nordsø Ocenarium eller Danland vandland. Vi lader vind og vejre bestemme for os…

Senere samme dag… Sidder nu kl. 2100 i hamrende regnvejr som tordner ned over området… Det kan i bedste fald give våde drømme, ferievejr er det ikke anvendeligt til..Trist… Nå men vi har haft en begivenhedsfyldt eftermiddag, pakkede bilen efter vores sene morgenmad, og valgte at tro på DMI og regnen… Regnen så vi nu godt nok ikke noget til før nu, men vi endte i Nordsø Ocenariet fordi der var tørvejr, hvis nu det skulle begynde at regne…

Det har faktisk været en ok dag, godt nok har vi ikke set solen, men vinden har også været fraværende, så det har været behagelige temperaturer. Vi kørte af bagvejen mod Hirtshals, op langs Løkken og den vej. Det betød at vi pludselig havnede i et område med masser af Danebro og andet gejl helt ude i vejkanten. Det varede et stykke tid inden vi gættede hvad der skete, og det var Frederik der kom på, at Post Danmark Rundt jo startede i dag, og kørte af samme rute..

Vi parkerede derfor bilen i vejkanten et eller andet sted ude på landet og ventede på cykelrytterne skulle komme forbi… Jeg kan ikke forstå man snakker om politimangel i Danmark, der var næste flere betjente på Mc og i bil, end der var deltagere i løbet…

Udbrud fra feltet
Ryttere i udbrud på de nordjyske veje..

Lige pludseligt gik det stærkt, der kom først en kommentatorvogn som fortalte om løbets udvikling, dernæst kom et lille felt af rytter i et for mig sindsygt tempo…

Hovedfeltet kommer hamrende!
Hovedfeltet kommer hamrende

Jeg har aldrig været så tæt på et cykelløb før, mindes i fortid at have set Bjarne Riis køre gennem Aalborgs gader som vinder af Tour De France, men jeg har aldrig rigtig forstået fascinationen af denne sport. I dag oplevede vi så sporten på tæt hold, og jeg er vildt rystet over den fart de kommer kørende med, jeg kan godt forstå de ind i mellem kommer til skade under et styrt. Imponerende kørt, og stort mod at de tør gøre det.. Ligeså hurtigt som det startede, var det så igen overstået, vejen var fri til biler, og vi kørte videre mod Hirtshals..

Sæler feder den på en betonstrand
Sælerne savner også solen, og kigger forgæves efter den…

Vi nåede ikke frem til fodringen i det store bassin til kl. 13 pga. cykelløbet, men skidt de fodrede igen kl. 16. Derimod nåede vil frem i god tid til at se sælerne og fodringen af disse,  sammen med resten af Nordjylland…. Det var rigtig mange mennesker der havde valgt samme løsning som os… Sæler ser jeg ofte når jeg fisker rundt omkring på de danske kyster, men jeg kommer aldrig så tæt på som her. Vi har også set store flokke af dem på Grønland, og det er et vældigt charmerende dyr. De svømmede helt tæt på, og mange gange kunne vinæsten røre dem, hvis ikke hegnet hindrede os i det, tror de var lige så nysgerrige som os.

I pels og med et stridt overskæg
Pels, overskæg og flere ar fra skruen på en motorbåd…

Vi brugte en halv times tid på den måde, aftalen var så, at vi skulle finde noget at spise. Ind imellem forarges jeg, 2 x fiskefilet med Pommes Frites og en fiske tallerken til mig kostede den vanvittige pris af 258.- og det uden drikkevarer… Heldigvis fik da så lov til at vente en lille time på vores mad, som iøvrigt var meget ordinær og intetsigende, jeg gør det ALDRIG igen. En klog mand har sagt, af skade bliver man klog, men sjældent rig… Ikke engang i Norge har jeg fået så ringe betjening og mad, til så dyre penge..

En tallerken fuld guld!
JUNK for 60.- Remouladen kostede ekstra…

Jeg ledte efter en oversprings handling som kunne få mine tanker et andet sted hen , det passede med fodring i det store bassin…  En dykker hoppede ned til fiskene i det store bassin og fodrede på skift de mange fisk. Ind i mellem var han helt væk i stimer af sild eller makrel. De to klumpfisk havde en sjov taktik med næsten at sejle ham ned i håbet om at han ville håndfodre dem, det var et komisk syn.

Fodretid for klumpen og alle de andre
Den største af klumpfiskene udfordrer dykkeren

Dykker i vraget af en gammel fiskekutter
Dykkeren sluttede af med at dykke til bunden og fodre fiskene der…

En eftermiddag går hurtigt i Nordsø Ocenariet, så bortset fra maden var det en rigtig god oplevelse. Sidst på eftermiddagen satte vi os i bilen og kørte retur mod campingpladsen. Vi havde mod forventning overhovedet ikke set noget regn, og drejede derfor af mod Børglum Kloster som jeg ikke har set i mange år, og ungerne slet ikke. Entré indtægterne satte dog hurtig en stopper for vores lyst til at udforske stedet yderligere, men vi fik det da set udefra..

Vi nåede lige hjem inden regnen satte igang,og det har regnet lige siden… Jeg har i de sidste par dage fulgt udviklingen på DMI og i vejrudsigten på de forskellige kanaler. Det ser ud til vi får en vældig festlig dag i morgen med vind af kulingstyrke og store mængder regn… Sådan lige for en gang skyld.. I den anledning har jeg været i butikken og købt de største stormpløkker de kunne opdrive… Spændende at se om de holder distancen, eller om forteltet tager en tur til Skagen for fulde sejl.

I morgen en ny dag med nyt regnvejr…

30. juli 2009

Stilhed før storm… Tidlig morgen i teltet, natten har været rolig uden hverken regn eller vind. Regnen er så småt begyndt, men vinden har vi ikke set noget til endnu, måske de har taget fejl hos DMI og solen vælter ind over os til middag…måske.. I dag må det så være Danland vandland, hvis eller vejret arter sig så vi kan forlade steden uden risiko for at det hele blæser væk.

Langt senere i ly af mørket… Jeg glæder mig til efteråret, der kan jeg da i det mindste ikke blive skuffet over vejret… Ungerne valgte så Danland fra, de har lige været der, så vi har brugt dagen i det “nære” som vejret jo har haft en medvirkende årsag til… Jeg troede ikke jeg skulle gå rundt i lange bukser og en Peak jakke har i juli måned, men det har jeg så i dag..

Vi brugte en del af dagen i dobbeltsengen i campingvognen, så film, legede og snakkede med hinanden, så det var jo ok. Vi skulle have handlet til aftensmaden, så  på et tidspunkt fik vi pakket bilen og kørte mod Blokhus for at bruge et par timer der, og få handlet det nødvendige..

Vintervejr i en sommertid
Vintervejr i en sommertid…

Vi kørte langs stranden fra Saltum til Blokhus, en smutvej på kun 5km og så har den en henrivende udsigt. Også i dag, hvor vejret viste sig fra sin værste side i en sommerferie, det var nærmest vinterlignende tilstande, og stranden var blottet for ethvert tiltræk til sommer turisme, men meget fascinerende alligevel.

For en gangs skyld var det ikke et problem at finde en parkering plads midt i centrum, og vi løb så spidsrod mellem regnbygerne og butikkernes markiser. Blokhus er hurtig overstået i det vejrlig, de fleste forretninger var i gang med det store ophørsudsalg, dog ikke det lokale ishus som fristede os med en belgisk vaffel..

Belgiske vafler i sommerkulden...
Det ser jo helt sommerligt ud, og vaflerne var nu også ganske gode..

Inspireret af det blæsende vejr, købte vi også den drage med 4 meters vingefang vi faldt over i en sportsbutik, den måtte da lige være bygget til det de forhold vi har i disse dage. Vi har endnu ikke fået den prøvet, det blæser alt for meget, men det skal nok blive godt, den anden vi plejer at bruge, har kun et vingefang på. 1.6 meter, og den kan trække Josefine hen af stranden når det virkelig blæser, så mon ikke jeg skal holde lidt i den anden ende når det går løs..

Tilbage ved campingvognen sidst på eftermiddagen, havde vi endnu ikke set toppen af det lovede blæsevejr. Jeg benyttede lejligheden til en løbetur på heden heroppe i skiftesvis regn og hård vind. Tilbage fra løbeturen fik jeg lokket ungene i badetøjet, og så tog vi en tur i poolen mens solen skinnede for første gang i et par dage, frisk og koldt, men også skønt..

Det begyndte så småt at trække op til den store ballade mens vi spiste vores aftensmad i teltet, regnen tog til og kastevinde forsøgte at flytte teltet. Jeg måtte ud et par gange og sætte stormpløkkerne i igen, og til sidst brugte jeg de store OMF  (Ornlige Modder Fokker) pløkker jeg havde købt. De var prikken over i’et, og herefter har der ikke været problemer af nogen art, teltet står som det blev sat, men kastevindende kan mærkes helt ind i campingvognen som slår sig lidt i tøjret, jeg håber vinden har løbet de værste kræfter af sig inden natten, så jeg ikke skal bruge natten på at pløkke…

Vintervejr i en sommertid
Samme billede som ovenstående efter en tur i Photoshop…

Denne dag går ikke over i historien, jeg synes efterhånden vejret er lidt for trist til ferie, overvejer lidt at sløjfe den sidste uge og tage på job istedet, så spilder jeg da ikke tiden med at vente på sommer og sol… Det er lidt svært at bevare optimismen i det her, og det er kun fordi ungerne stadig synes, at det er vældig fedt at være på camping, at vi er her endnu.. Tror sgu efterhånden, at finanskrisen har ramt vejret også…

Belgisk vaffel varmer i en kold tid...
Lidt at varme sig på…

31. juli 2009

En hæslig nat, hvor vejrguderne virkelig har rullet sig ud… Det fyger rundt med pløkker og andet her på pladsen, og vores telt har været vært ved nogle af pløkkerne. To gange i nattens løb har jeg ude med gummihammeren for at banke pløkker i, ikke lige det vi drømte om inden vi tog afsted. Af samme årsag har jeg også taget beslutning om, at vi pakker i aften og tager hjem, det her er ikke sjovt for nogen. Campingpladser hører sommeren til, og lige nu er det efterår, så hellere vente og tage en weekend senere hvis vejret skulle arte sig…

Fuck de danske vejrguder..