Get the Flash Player to see the slideshow.

Grådighed og gamle klassikere…

En uge hvor man kan sige efteråret har slået sig igennem, det startede ellers meget godt med masser af sol i det nordjyske. Jeg synes sommeren har været alt for kort, og efterårets komme sker alt for hurtigt! Det er mørkt når jeg står op, og der er ikke megen lys til udendørs aktiviteter. Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget andet, det vælter ind med skikataloger og vores lokale skipusher holder pr. tradition altid udsalg d. 1 oktober.

Jeg ved ikke om det er fordi min behov er ved at være mættet, men jeg skulle kæmpe for at finde noget jeg absolut måtte eje, men det lykkedes mig at finde et par skibukser i softshell materiale, stramme og sorte. Ekspedienten fortalte at det var “race” bukser, dem måtte jeg jo have. Gitte kæmpede lidt i mod, hvad skulle jeg med bukser der var beregnet til fart! Alene blære faktoren overfor Martin er det hele værd, han har nemlig ikke stramme sorte skibukser beregnet til Race!

En forhadt bjørneklo med sine frøstande..
Den forhadte Bjørneklo har tabt pynten..

Det har faktisk været en uge der mest af alt har drejet sig om skiløb i den ene eller anden retning… Fredag afsluttede det hele med en tur i Aalborg Lufthavn, hvor der var en mindre skimesse.. Thomas Uhrskov – den store danske skihelt, kom forbi og talte om skiløb. Ellers var det lidt et tyndt arrangement, omkring 100 mennesker og nogle få forretninger med skiudstyr.

Min ex brillerede igen i denne uge, jeg glemmer gang på gang hvorfor det er vi ikke er sammen, så hjælper hun mig tilbage igen med en eller anden tåbelig handling… Denne gang nedlagde hun forbud mod, at ungerne måtte bruge deres opsparede lommepenge på en skitur med mig, Gitte med følge og Martin, en tur  som vi har planlagt mellem jul og nytår.

Jeg måtte selv give dem de lommepenge de skulle spare op af til ting de nu måtte ønske at gøre med med deres far. Lettere rystet måtte jeg jo spørge, om ikke de børnepenge jeg betalte til hende, egentlig ikke også dækkede den slags, det er jo ikke fordi jeg ikke betaler rigeligt til hende af den slags…

Med min indtægt og et middelalderligt formynderisk statsamt som vist hedder noget andet nu, så betaler jeg faktisk mere i børnepenge til min ex, end jeg betaler i termin for mit hus! Det er fuldstændig horribelt, når det også tages i betragtning, at hendes egen husstandindtægt gør det muligt, at hun kører rundt i en ny BMW.. Jeg er heldigvis ved at være immun overfor de tiltag hun gør, men synd for mine unger som med stor glæde viste mig de penge de havde sparet op til vores skiferie, nu skal se, at pengene forvaltes af deres mor, så de ikke ved en fejl havner hos mig… Godt det ikke er mig der skal bære rundt på hendes grådige tankevirksomhed, men hvordan fortæller man sine børn, at egne penge er rettet mod den ene forælder og ikke den anden…

Mine venner i hovedgaden har isme de har gjort til deres levebrød. For nogle år siden, købte de en aldrende MGB fra 1973, og brugte  en mindre formue på at restaurere den tilbage til oprindelig udformning.

Siden hen tog de så springet fuldt ud og købte en virksomhed der handler med reservedele til gamle engelske sportsvogne. MGCenter hedder forretningen og er nu indrettet i en gammel lade der tidligere blev brugt til opbevaring af æbler.. Bilparken er udvidet i takt med interessen, og i dag har de udover den gamle MGB, også en MG Midget, og en MG TF.

Når man kører rundt i gamle engelske biler, så er man et særsyn og også en del af et folkefærd som med stor begejstring kaster sig over alt der er engelsk.  Selvfølgelig er der også en klub for entusiaster, MG Car Club, Denmark samler tilhængere af MG bilerne som er meget forskellig fra de andre engelske bilmærker. Jaguar og Austin Healey folket er lidt finere på den og derfor ikke en del af dette fællesskab, MG’ere er for menig mand.

MG klubben arrangerer hvert år en række løb, hvor medlemmerne konkurrerer mod hinanden i kampen mod den eftertragede klub pokal. I et øjebliks forvirring havde jeg sagt ja til at deltage som Co pilot ved et af disse løb. Det jeg ikke vidste var at løbet blev afholdt på Fyn, i oktober måned og om natten.

Lørdag middag blev jeg derfor samlet op af Christian, og vi kørte mod Fyn i en åben MG, hvor kalechen godt nok var slået op, men i storm og regn. En bil af den alder og af engelsk herkomst er ikke så holdbar og stabil, så derfor kørte vi af landevejene hvor det var muligt, og aldrig hurtigere end 90kmt.

Der er absolut ingen luksus i en engelsk bil af den alder, man nærmest ligger ned i et sæde som ikke er komfortabel overhovedet. Udstødningen larmer og besværliggør enhver kommunikation, og når man hænger 20cm over asfalten i en meget trang kabine, og med et meget dårligt udsyn, så føler man sig og er meget sårbar.

Vi kørte mod Fyn i styrtregn, og sad derfor med hver sin klud og tørrede vand op fra de sprækker der var overalt i bilen. Vinduesviskerne var ikke så stabile selv om der var 3 af slagsen, så de blev kun brugt når det var allermest nødvendigt. Jeg overtog rattet ved Ejer Baunehøj, hvorefter vi kørte mod Vejle for at mødes med en anden entusiast som også skulle deltage i løbet.

MG træf
Pitlane…

Klokken var i nærheden af 19 da vi nåede frem til destinationen, parkeringspladsen var godt fyldt af lutter engelske biler, og det var tydeligvis en sammentømret flok på 38 tilmeldte chauffører og co piloter som kendte hinanden og hinandens biler.

Jeg gik rundt og forsøgte at se helt vildt klog ud, nikkede anerkendende ind i mellem når jeg kunne forstå, at netop de fælge på den bil var noget meget specielt. Kort sagt, jeg fattede ikke en brik af hvad de snakkede om, og fulgte bare med som det tynde øl.

Efter et par sandwiches (selvfølgeligt) fik vi udleveret start numre og bekrivelse af ruten vi skulle køre. Undervejs var der 7 poster, hvor forskellige øvelser skulle bestås med højest muligt pointtal. Vi havnede bagerst i køen af biler, og der gik næsten 1 time inden det var vores tur. Christian overlod mig roret, og tog pligten med at læse kort.

Jeg troede motorløb havde noget med fart at gøre, men det har det så ikke i den her sammenhæng, det er mere et spørgsmål om at kunne læse et kort og gætte rigtigt på de forskellige poster. Allerede efter få kilometer var vi på vildspor, kortet var ikke så præcist, at vi kunne køre efter triptæller, sigtbarheden lig nul i det voldsomme vejr. Vi kørte af meget små kringlede veje, og det føg rundt med blade og grene fra træerne. Lyset er ikke fantastisk på sådan en gammel bil, regnen gjorde det ikke bedre, men det lykkedes os at finde tilbage på sporet og de første poster..

Allerede efter få kilometer kunne jeg godt se, at det ville blive en lang aften, men alligvel ganske hyggelig. Vi sad i den meget trange kabine med en mindre læselampe og en lommelygte, smågrinede lidt over forholdene og galskaben i at køre rundt i stormvejr i en gammel pispotte.

Første post handlede om at gætte reservedele, anden om genkendelse af krydderier, en tredie var i en meget gammel smedie fra 1600 tallet, hvor der skulle gættes navne på smedeværktøjet. På en af de sidste poster skulle vi iført gummistøvler og lommelampe, begive os ind i en skov, finde et gammel fangehul ved en slotsruin, og gætte dybden på hullet.

Vi nåede at holde kaffepause på en gammel gård, inden vi var retur ved udgangspunktet lige over midnat. Snakken gik lystigt om de forskellige poster, hvem der havde måtte udgå med defekte biler osv… Vi opnåede en 22′de plads ud af 32 mulige, så helt skidt var det da ikke, men andre gik også op i det med liv og sjæl. Vinderen blev en ung pige og hendes kæreste som i dagens anledning kørte i en Morris Minor (lukket), så de også kunne have deres nyfødte barn med!

Austin Healey
Austin Healey som den her, eller Jaguar E-type er lidt mere mig…

Med udsigten til en lang køretur op gennem Jylland, skyndte vi os at blive færdig, og satte kursen op over… Klokken var i nærheden af 430 inden vi i ly af mørke, regn og blæst parkerede hos mig. Der blev ikke sagt mange ord på køreturen, vi var begge trætte, ryggen værkede, armene lange efter at have kørt bil uden servostyring, og benene ømme efter at have bremset en bil uden bremseforstærker mange gange i løbet af turen..

Det var en anderledes tur, men næste gang tror jeg det skal være om sommeren, og til et løb som holdes i Nordjylland, jeg er sikker på oplevelsen vil være en helt anden, hvis den foregår i 20 graders varme, med kalechen nede og over kortere distancer.

Vinteren står for døren, og for mig som gal fluefisker, er det også tidspunktet for drømmene og hyggen. Fluefiskeri er en omsiggribende hobby, men med den følger ofte en anden hobby i at binde de fluer selv som skal anvendes i den efterfølgende sæson.

Jeg har brugt mange vinteraftener med næsen i en bog, læse om andres oplevelser ved vandene med en fluestang, drømme og lade sig rive med. Man bliver rastløs, der er så længe til foråret, men så megen uforløst trang til at komme derud, hvor der er højt til loftet, og hvor de intense oplevelser findes. For at tiden ikke skal føles alt for lang, så gør jeg som mange andre i samme situation, jeg finder lidenskab i at binde mine fluer selv, bruge vinteren til at fylde de tomme rækker i mine flueæsker. 

Denne vinter skal det være lidt anderledes, jeg vil forsøge at kombinere min interresse og lidenskab for fluebinding, med en næsten ligeså stor lidenskab for foto. Det må være muligt at tage billeder af mine kreationer, så de fremstår i al deres pragt.

Fluerne er lidt triggy i den retning, de er oftest små, farverige,  fyldige og detaljerige, og det er forhold der sætter enhver fotograf på prøve.  Jeg har brugt en del krudt på at undersøge hvordan det bedst muligt kan lade sig gøre, og har hentet forskelligt grej hjem fra nettet. eBay er suveræn til den slags, så jeg har købt et fototelt i Singapore, lamper i USA og pærer til disse lamper i Tyskland. Det er ikke ligegyldigt hvilket lys der bruges, hvis farverne skal gengives rigtigt, så det er specielle og dermed hundedyre “dagslys” pærere med lys på 5400Kelvin jeg har fundet.

Udstyret til foto er dermed på plads, og jeg har desuden lige fået en stor sending af fluebindingsmaterialer fra USA, så jeg kan komme i gang med mine kreative evner, og få nogle fluer af fluestikket.

Vintersysler
Vintersysler…

Kom hid du mørke tid for drømme og hygge :-)

Related Posts with Thumbnails

Om Forfatteren

Lidt af det hele, og mest af alt... Jeg er som du kan se af mine indlæg, et tænkende menneske, nyder at leve og være til på godt og ondt. Jeg reflekterer meget over de ting der sker i mit liv, og har brug for at udtrykke mine tanker. Hjemmesiden hér er mit værktøj til dette formål.

Et Svar til “ Grådighed og gamle klassikere… ”

  1. What a plarsuee to find someone who thinks through the issues

Send En Kommentar



Du kan bruge disse XHTML tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <blockquote cite=""> <code> <em> <strong>