Get the Flash Player to see the slideshow.

Warszawa – Polen 2010

Tirsdag d. 18. maj 2010

Så sidder jeg her igen – i hjertet af Warszawa med udsigt til kulturpaladset og en hel del andre bygninger. Sidste år i oktober måned satte jeg mine fødder for første gang på Polsk jord i forbindelse med afholdelse af et sikkerhedskursus for virksomhedens ansatte.

Det er samme sang denne gang, og forhåbentlig med lige så stor succes. Vi nåede meget sidst, og jeg fik på en lille uge også oplevet en del af byen Warszawa. Blandede bolcher må man sige, vejret var ikke det bedste til sightseeing, men jeg fandt da et par små turistperler og fik taget nogle billeder. Jeg skal være her til fredag aften, 3 dage i maj kan det blive til, håber at solen har fulgt med fra Danmark…

Udsigt til kulturpaladset og Warsaw Financial Center

Jeg har fået værelse næsten i toppen af Marriot Hotel, ikke helt samme klasse som Intercontinental, hvor jeg boede sidst, men det er nu ikke så tosset alligevel. Meget amerikansk med tæpper over alt på gulve og vægge. 6 puder i sengen, hvor mon jeg skal være..

Rejsen her til gik ikke helt som forventet, jeg havde booket, så jeg havde god tid i Kastrup, men flyet fra Aalborg lettede med 30 minutters forsinkelse, og så blev det lidt presset i Kastrup. Flyet til Warszawa var også forsinket, og jeg kørte i kø fra lufthavnen og ind til hotellet, så jeg var fremme en time senere end ventet.. Taxichaufføren var ikke helt tilpas med trafikken, jeg har aldrig tidligere hørt bandeord på polsk, men jeg mener at han strøede om sig med dem. Det var noget med at “civile” bilister benyttede sig af sporet som ellers er forbeholdt busser og taxi..

Hotelværelse på Marriot – Kingsize bed med plads til en familie..

Jeg pakkede hurtigt min kuffert ud, som i øvrigt er en helt ny jeg fik af SAS efter min sidste tur herover. Den gamle var nærmest knust efter turen fra Waszawa til Aalborg. Den nye kuffert er så heller ikke ny mere, turen fra Aalborg til Warszawa er åbenbart lige så hård, så det ene hjørne er slået ind… Mon det er det SAS mener med Fasttrack…

En tørvask med Hugo Boss under armene, og jeg var klar til at indtage byen. Jeg skulle finde et sted at indtage min aftensmad, samt handle lidt fornødenheder til opholdet herovre. Lige overfor hotellet ligger banegården – temmelig stor og beskidt, masser af liv, både over og under jorden. Turen til banegården går af en gangtunnel under et par store veje. Meget snævre, men alligevel med plads til et mylder af små kioske, fyldt med alt mulig ragelse. Det minder meget om det Polen jeg havde i tankerne inden jeg kom her første gang.

Jeg fik en S.O.B ( Son Of a Bitch) burger på Hard Rock Café, og vendte en tur i det store moderne indkøbscenter, inden jeg igen vendte snuden mod hotellet – det har været en lang dag.. Lige nu sidder jeg med udsigt over hele byen som er badet i lys. Himlen ser knap så tung ud som da jeg ankom, så måske solen har tænkt sig at kigge forbi i morgen..

Onsdag d. 19 maj 2010

Solen har vi nu ikke set så meget til idag, men det har været lunt og skønt alligvel hernede. Jeg aftalte i aftes med vores underviser fra Finland – en meget ung gut med en masse erfaring i hacking, at vi skulle mødes over morgenmaden i restauranten, og så følges til Warsaw Financial Center ved 8:30 tiden.

Belært af erfaringen fra seneste kursus, så forventede jeg nærmest, at intet var som bestilt, og det holdt næsten stik… Der manglede stole, samt internet forbindelse til de bestilte pc’ere. Projektoren  var heller ikke til at finde, men et mindre fladskærms tv, havde de tænkt skulle erstatte det..

Vi nåede at få det arrangeret, så det var som det skulle være inden de første kursister kom. Heldigvis tager de ikke så tungt på mødetider hernede, det forventes næsten, at man kommer 10 – 20 minutter for sent – sjov mentalitet. Kurset kørte som det skulle herfra, selvom gruppen af kursister ikke var så interaktive som de sidste hold..

Middagen indtog vi på den lokale sushi bar

Vi fandt en sushi restaurant sidste gang, og selv om der står body sushi, så tror jeg gerne jeg vil spares for den oplevelse… Der er kun mandlige tjenere og alle er de halvfede.. Maden er der derimod ikke noget at udsætte på, sushi i alle afskygninger og til billige penge.

Anretningen vil jeg ikke kommentere, men sushi’en var god…

tilbage på hotellet efter første kursusdag, nåede jeg at skifte tøj inden solen fandt vej gennem skyerne. Jeg havde planlagt en tur i Arkadia for at se om jeg kunne finde et eller andet jeg manglede, hvis ikke det kan findes der, så tror jeg ikke det findes.

Indgangspartiet til Arkadia

Ovenstående billed, havde nær fået mig sat i brummen eller gulag som det vel hedder hernede. Der er åbenbart et forbud mod at fotografere jeg ikke kendte til, så pludselig stod der en stor vagt og skældte ud på polsk. “English please!” og han klappede i som en østers… Det er svært at skælde ud på et sprog man ikke taler, og jeg fik friheden igen..

Jeg er stadig vildt imponeret over størrelsen på det indkøbscenter, intet af det vi har i Danmark kommer i nærheden af det – der er alt hvad man overhovedet kan tænkes at få brug for.. Og jeg fandt heldigvis også en sommerjakke fra Camel, der var på bud til billige penge. Ellers er der ikke meget sparet på priserne hernede, alle kendte mærkevarer koster mindst det samme som hjemme..

Jeg fandt et af de mange steder, hvor der sælges kaffe, og satte mig der med en karamel-brownie som måske ikke er så sund, men smager derefter…

Fortid og nutid mødes..

Ovenstående billede er jeg lidt pjattet med, ikke så meget på grund af den unge model, men mere det symbolske i det gamle og nye Polen. Ungdommen er meget vestlig, men det er stadig fortidens levn der skaber rammen for det samfund de har i dag. Sporvognen er helt sikkert fra Stalin’s tid, og som alle de andre der kører rundt overalt, så er de faldefærdige, men udfylder alligevel et behov. Der er langt til Metroen i København som har fået så megen kritik undervejs… Tror Kjøwenhavnerne skulle herover en tur.

Hovedbanegården i centrum af Warszawa lige overfor hotellet

Jeg flygtede herefter tilbage til hotellet, centrum er et kaos ved aftenstid, bilkøer overalt og så lange, at mange vælger at spise deres aftensmad i bilerne mens de kører.. Jeg smed mig på sengen og slappede af en times tid, inden jeg fandt løbeskoene frem og gik i kælderen, hvor motionscentret er. Det lykkedes mig, at ødelægge løbebåndet efter 2.5km, så resten af min motion blev udført i poolen..

Hard Rock cafë har efterhånden været vært for de fleste af både mine og underviserens aftenmåltider – vi aftalte at prøve noget andet, og fandt en tapas restaurant.  Det var ikke nogen succes, men vi blev da mætte… Vejret er efterhånden så godt, at vi kunne sidde udenfor kl. 2100 og spise, det er da en fornøjelse!

Torsdag d. 20 maj 2010

10 minutter er meget af give af min morgen, hvor alt helst skal være timet for at det hænger sammen. Derfor passer det mig heller ikke særlig godt, når jeg skal stå og vente på en elevator så længe, for at komme ned og få min morgenmad.. Den blev nærmest skovlet ind, så  vi kunne være der til tiden.. Vi kom et par minutter for sent, men vi har jo så heldigvis 20 minutters forsinkelse at give af i forhold til at kursisterne altid er sent på den..

Her har Warsaw Financial Center til huse

En dag der fortsatte hektisk hele vejen til enden, hvor jeg sidder nu og forbereder mig på at gå i seng. Kurset forløb som det skulle, og jeg benyttede mig af det gode vejr til lidt sightseeing.

Mindevæggen for de 100000 døde  polakker

Jeg havde spurgt mig lidt for, og læst en masse om de forskellige museer hernede som der er rigeligt af. Og Warsaw Uprising Museum skulle være den største oplevelse af dem alle, så jeg pakkede en taske og tog dertil. Først om fremmest er det en meget speciel oplevelser at gå rundt i et museum der hylder de 100000 indbyggere fra Warszawa der døde i opstanden mod de tyske besættelsestropper i 1944. Stemningen er lidt trykket og man ikke undgå at lade sig påvirke af alle de billeder, effekter og film der fortæller historien om disse modige mennesker der satte alt på spil for friheden.

En gammel engelsk liberator bombemaskine hænger ned fra loftet

I forventning om hjælp fra de tre stormagter, kastede indbyggerne i Warszawa sig ind i kampen for befrielse af byen – de havde gjort regning uden vært. Englændere og amerikanere havde nok  at se til på deres fronter, og russerne parkerede sig mageligt på den rolige side af floden, og ventede på at tyskerne klarede oprydningen… Temmelig brutal måde at føre politik på..

Jeg brugte et par timer der, lod mig rive med af stemningen, og gik derfra med en fornemmelse af et stolt folkefærd, som i den grad er mærket af historien.

Der er plads til at mindes i det lille kapel

Det var sent inden jeg kom derfra, og jeg fortsatte skyndsomt til den gamle bydel, hvor jeg havde en aftale med en kop kaffe og en kage på det store torv ved indgangen. Her kunne jeg mageligt sidde og betragte alle turisterne..

Torvepladsen med statuen som blev skudt i stykker af tysken

Stedet lignede sig selv, men der var en del bedre vejr, og langt flere turister end da jeg var her i oktober. Jeg gik en tur rundt i gaderne som gav genlyd af guider der forsøgte at råbe deres forsamling op på forskellige sprog. Der var en del japanere her selvfølgelig, den ene af dem med et Hasselblad kamera, jeg var lige ved at bøje mig i støvet..

Torver der minder lidt om jomfru ane gade på en god dag

Jeg er ikke så god til turistede steder, selv om jeg helt sikkert faldt godt ind i flokken med mit kamera og tilhørende taske og linser. Jeg begyndte at gå den lange tur tilbage mod centrum af den gade som Chopin har berømmet.

Bygninger fra gammel tid – nyopførte

Chopin gør de en del ud af hernede i år, det er årsdagen for hans fødsel for 200 år siden, og det er helt tydelig en mand de er stolte af.. På min vej kom jeg også forbi præsident paladset, hvor de stadig flager på halv efter at have mistet for nyligt i et flystyrt.

Det er nærmest et meget vestlig gågade miljø jeg går af, den ene fancy forretning efter den anden, afløses af tidens hotte kaffehuse. Der var stor forskel på klientellet de forskellige steder, nogle tiltrak intellektuelle fra det nærved liggende universitet, og andre tiltrak helt klart de unge smukke nyrige..

Hotel Marriot i Warszawa

Et par gader derfra var det et helt andet Warszawa jeg mødte, tiggere og gadehandlere stod i kø for at kratte lidt penge sammen. Det er store kontraster denne by er bygget på… Undervejs mod mit hotel, havde jeg et svinkeærinde i det lokale shoppingcenter. Jeg har fundet ud af, at filte til kameralinser er noget billigere hernede som næsten det eneste, så jeg havde fået en ordre seddel med hjemmefra..

Underjordiske gange under centrum

Det var ved at være sent, og jeg synes ikke det er specielt hyggeligt at gå rundt i de underjordiske gange som centrum er fyldt af. Du kan ikke krydse de store veje, så eneste vej er gennem tunnelerne, det har skidtfolket også fundet ud af, så der er altid et massivt opbud af betjente i området.. De er der jo af en årsag, og jeg har ikke tænkt mig at være en del af den årsag..

Hjemme igen til sen aftensmad på hotelværelset, roomservice er fantastisk når man mest af alt trænger til det… Det har været en lang og indholdsrig dag, et perfekt punktum på endnu en  god tur til Warszawa. Jeg glæder mig til at komme hjem igen i morgen til mine egne rammer og “ting”.

Fredag d. 21 maj 2010

Så kom sommeren også til Warszawa for alvor. Jeg stod op til en skyfri himmel, og kun en let dis over byen. Sidste dag i Polen, inden det går hjem, så jeg kan holde velfortjent weekend.

Kontrastfyldt er der hernede, solen skinner fra en skyfri himmel, og samtidigt er de meget bekymrede for vandstanden i floden, som er steget 7 meter siden i aftes. Al den regn de har fået nede sydpå, og som har givet store oversvømmelser er nu på vej ned af floden på sin vej mod havet.

Floden set fra 23′de etage på afstand i disen – temmelig meget vand.

Stiger den ret meget mere, vil det betyde at floden går over sine breder, og vil oversvømme dele af byen. Jeg håber at været tilbage i Danmark inden det sker… Ellers har det været en stille dag, vi er færdige med kurset, og har haft tid til at gå lidt rundt, drikke kaffe på en café og slappe lidt af.

Vinduespudsere i højden, enten mangler de penge, ellers lider de ikke af højdeskræk

Det er en helt anden by jeg ser, når solen er fremme og temperaturen derefter. Det hele er meget mere levende, der sker meget mere på gaderne, og alle er glade og smilende – der er tid til at se på cafeerne og kigge.

Indgangen til shoppingcentret

Vi dryssede rundt i solen et stykke tid, skulle have slået et par timer ihjel inden taxien bærer os gennem trafikken til lufthavnen. Vi sluttede pausen af med en burger fra Hard Rock Café – igen – igen – igen.. Godt jeg ikke bor hernede, så var jeg blevet temmelig frodig på kort tid..