Get the Flash Player to see the slideshow.

Sommerferie, flytterod, sejlskibe og en middelalder.

En ny uge, og nye oplevelser, sidste uge sluttede med et besøg i middelalderen, og det gør denne uge også, selv om det meste af ugen har stået i lyset af  Tall Ship Race. Jeg har været på job hele ugen, men har kunne tælle ned til mine fortjente sommerferiedage, jeg har taget lidt forskud på øvelsen, da der absolut har været meget stille på mit kontor. Et par telefonopringninger, og et par opgaver der strander fordi resten af Danmark holder ferie i det gode vejr. Jeg er ikke god til tomgang, så det har været en prøvelse – hellere for meget end for lidt, når det kommer til arbejdsmængden, det stresser mere at skulle  sidde inaktivt, end at have for travlt.

Flytningen har stået lidt stille i ugen, der er par store ting der skal falde på plads hos mig inden. Mit kontor skal tømmes og flyttes ind i stuen – dermed ryger min rygesalon også, så nu skal jeg ud blandt himlens fugle, hvilket er ok i sommertiden, men hvad med vinteren… Nå den tid den sorg… Onsdag var vores første dag til Tall Ship Race, jeg var der også tilbage i 2004 da det hed Cutty Sark, og husker det som en stor oplevelse med masser af sol og glade mennesker. Der er sket meget siden da, ikke mindst på havnefronten, som i modsætning til hvad det uambitiøse byråd ellers får lavet, er en perle. Vi cyklede derind udfra en tanke om, at det nok var temmelig umuligt at finde en p-plads, og det var det også – det var et trafikalt kaos!

De største sejlskibe var der

Gitte ville gerne høre musik på Nr. Sundby siden, så der startede vi. Der er et eller andet med den del af Aalborg som gør, at det aldrig er et særligt fedt sted at besøge. Middelmådigt, fattigt og slidt er indtrykket af en eller anden årsag, måske det bare er mig, men det er ikke fedt at være fra Nr. Sundby. Festen på den side var også langt mindre befolket, boderne mindre og stemningen slet ikke på niveau med det vi skulle opleve på Aalborg siden. Dette på trods af, at det absolut største skib, lå fortøjet på denne side.

Godt jeg ikke er matros på denne..

Vi hoppede på cyklerne igen, og kørte til Aalborg siden. Her var der temmelig mange flere mennesker og langt mere at se på. Selv om det var den første officielle dag af racet, så var hele kajen plastret til i sejlskibe fra det meste af verden. Jeg har endnu ikke gået en tur langs havnen efter den er blevet renoveret og gjort en del mere imødekommende – jeg var temmelig imponeret! Vi satte cyklerne, de var nærmest umulige at have med i den pøbel af mennesker der skridtede havnen af, og gik langs kajen. Ret hurtigt mødte vi venner fra byen, og satte os med dem ved noget der mindede om en trappe ned til fjorden. Mens vi sad der, begyndte et band at spille i teltet på Utzon scenen. Jeg havde aldrig hørt dem før, men de spillede en god gang rock – lige den slags jeg sætter allermest  pris på. En blanding af Led Zeppelin og Deep Purple.

Basisten fra The Blue Van
De spillede så højt, at vi bestemt ikke havde problemer med at høre dem til selv om vi sad et stykke derfra, mens vi spiste de sandwich Gitte havde smurt hjemmefra. Jeg blev mere og mere fraværende, der var et eller andet ved den musik som jeg måtte opleve – afsted det gik. Vi fik sagt pænt farvel og skyndte os i retning af musikken, og fik de sidste 20 min. med. Jeg har da sjældent set et band give den så megen gas på en scene.

The Blue Van De

spillede og agerede slet ikke som et band fra lille Danmark, og hvad jeg siden har fundet ud af, så kan det faktisk ikke blive mere dansk end Hjørring og Brønderslev! Tænk sig at så skønne toner kan komme fra det mørke Vendsyssel.. Jeg åd det hele råt, og fik efterhånden kæmpen mig op til scenen, så jeg havde frit udsyn med mit kamera. Efter de obligatoriske ekstra numre takkede bandet af, og jeg fik lagt bandets navn ind på lystavlen til nærmere eftersyn der hjemme. Jeg har siden fundet ud af, at de har 4 udgivelser bag sig, men desværre synes jeg ikke nogen af dem svarer helt til den fede oplevelse jeg havde af dem live.. Samme aften skulle Magtens korridorer spille, men det var lidt op af bakke efter den oplevelse vi allerede havde haft. Jeg bliver vist aldrig rigtig hooked på det band, men det er der så mange andre der er, for det var nærmest umuligt at komme i nærheden af scenen mens de spillede.. Det var en smule sent da vi cyklede hjem den aften, mætte af musik og mennesker, men vejret var perfekt til en cykeltur i mørket ud til Sdr. Tranders.

Springvandet ved det gamle toldkammer

Fredag var vi afsted igen, mest af alt fordi det skulle fejres at vi nu havde ferie. Det blev en tur igennem byen med et enkelt stop hos Baresso, inden vi igen nærmede os havneområdet. Denne gang ikke så meget på grund af skibene – dem havde vi jo set, men mere for at se alt det andet der skete i området.

Alt i pølser og den slags..

Jeg kan ikke lige se relevansen, men der var boder der både solgte pølse og ost, og et andet sted engelsk slik. Man kan jo håbe disse boder får lov til at blive stående, så vi kan få et større marked i Aalborg, hvor der sælges alle de specialiteter som almindelige dagligvare forretninger ikke sælger, lækkert så det ihvertfald ud..

Voergaard slot i Vendsyssel

Lørdagen kom og hermed vor sidste frie dag inden det for alvor skulle gå løs med flytteriet. Ungerne vendte retur efter 14 dages ferie med deres mor, så hvad mere oplagt end endnu en tur til middelalderdage – denne gang på Voergaard, hvor det hele er lidt mere autentisk i realistiske rammer. Vi har været der før, og det er drømmeland for små børn og nogen gange deres halvflippede forældre..

En drabelig soldat inden kamp

Vi mødtes med mine forældre kl. 11 i fuld udrustning med alle vores børn, og tog den så derfra. Der er nok at se på, og nok af aktiviteter i løbet af dagen, så ungerne fik frie hænder til at gå rundt, mens vi lidt mere voksne tog turen i mere mageligt tempo.

Færgemanden

Middelalderdagene på Voergaard er ved at vokse ud af rammerne – successen er til at få øje på. Området hvor boder og arbejdende værksteder er placeret, flytter hvert år grænserne, så de nærmest er at finde på parkeringspladsen..

Den stolte ridder

Der findes alt fra bueskydning til affyring af blide, sejllads over voldgraven og spåkoner som kan fremsige din fremtid med hjælp fra tørrede kragetæer og dyreknogler.. Jeg har vist sagt det før, det er imponerende hvilken ildhu de lever det liv med, men jeg forstår ikke hvor fra de henter den iver..

Gabestokken er klart undervurderet som opdragelsesmiddel!

Nonner på gyngende grund..

Et hav af boder sælger alt fra bæltespænder til sværd, jeg tror det meste af handlen foregår mellem deltagerne, effekterne hører middelalderen til, og det vil virke en smule særpræget om man ude i virkeligheden gik klædt med effekter fra dengang..

En nonne skriver med gamle typer

Der var ingen kaffe i middelalderen, allerhøjest et glas mjød eller fortyndet vin, så min mor havde været forudseende, og bilen var pakket med kage, kaffe og dåsecolaer. Vi fandt en bar plet og nød kaffen med riddere, soldater og andet godtfolk rygende om ørene på os.

Selv svanen var klædt i fjerdragten fra dengang

Drabelige kampe!

Vi sluttede festen med soldater i kamp på plænen foran slottet, og kørte herefter med mine forældre til gården, hvor de havde deres levebrød og bopæl indtil for et par år siden. Heldigvis havde de nye ejere kaffe på kanden, og jeg fik en guidet rundtur i stuehuset, hvor også jeg har brugt et par år eller tre. Lidt underligt at gå rundt i et hus som er vært for helt andre mennesker.. Ungerne fik lov at hilse på grisene, et par hunde og en kat – det var vist det tætteste de kommer på bondegårdsferie i år..

Vi brød op igen, og smuttede forbi skoven ved gården, og fik fyldt en god håndfuld kantereller i posen, så vi havde til aftensmaden..

Der er sket rigtig meget siden weekenden, jeg har det lidt som om det er meget længe siden.. Flytningen herhjemme trækker tænder ud på os alle, flyttekasser, poser, møbler i et væk. Vi kører på fra morgen til aften, pakker ned og pakker ud, piller ned og hænger op, det virker som et kæmpe og uoverskueligt projekt ind i mellem. Skiftesvis taber vi modet og har lyst til at sætte ild til det hele… Det er svært at mætte alle behov og skabe en for alle brugbar løsning..

Det hele kulminerede i aftes efter endnu en hård dag med flytning. Vi havde lejet Bugges store trailer og havde fyldt den to gange.. Garagen var fyldt til randen og huset ligeså! Nok er nok, og nok gammelt l… er også nok.. Vi er nok begge alt for gode til at gemme, og selv om jeg synes, at jeg har ryddet op nogle gange de seneste år, så er der stadig ting i mit hjem som mest er en selvfølge, og egentlig ikke til gavn..

Sent i aftes gik vi begge amok, pakkede ud og smed væk i en lind strøm. Masser af tøj, bøger, cd’ere og ikke mindst en stor del af mine gamle LP plader fra min fortid, røg ud til fordel for at skabe lidt plads, så vi kan være der sammen… Et eller andet sted er det jo vemodigt, der er minder knyttet til mange af de ting vi gemmer.. Jeg kan huske min første LP ligeså godt som den sidste jeg købte.. Enkelte plader blev spillet i perioder hvor der skete store skift i mit liv, der i er der mange minder..

Jeg gik i gang med først nænsom hånd, alle LP’ere som jeg i dag har på CD røg ud. Dernæst kom turen til de skiver der ikke rigtigt vakte minder om noget super godt.. Da jeg nåede til enden, havde jeg vel smidt 100 LP’ere på traileren – det lettede.. På under en time havde vi fyldt en trailer til randen! På et loppemarked kunne den trailer have været indbringende, men igen, det var vores minder, vore oplevelser og vore penge der er gået til det hele.

Det var så vores ting – og liv, herefter var det børnenes tur… Det er bestemt ikke meget lettere. Børn gemmer helst alt, og det ender ret hurtigt op i et kaos af legetøj der hørte til en helt anden alder. Heldigvis har mine børn så nogenlunde evnen til at smide ud, Frederik har kun brug for en pc og et tv, Josefine leger med ganske få ting. Gittes børn derimod er virkelige legebørn, urealistisk meget legetøj blev pakket ud – og væk igen, og den slags sker ikke uden utilfredshed og gråd. Lidt på samme måde med tøjet, de vokser langt hurtigere end de kan slide tøjet op, og det er ikke altid de er helt færdige med tøjet, inden det er for småt, så hellere gemme det lidt.. Jeg har det lidt på samme måde, noget er for godt til at blive smidt ud, så det ryger ud et andet sted, og gemmes der indtil det har en alder, hvor det er mere spiseligt, at sende det i skraldespanden..

Sådan har de sidste par dage gået… Pakke ned, pakke ud, pakke ned og smide væk.. Processen er sund nok, men det er lidt slidsomt..

Lige nu hænger flytningen os begge ud af halsen, vi er trætte og vil bare gerne være på plads, så vi kan dele en hel aften på sofaen uden udsigt til en masse hårdt arbejde dagen efter.. Imorgen er der igen en dag i oprydning, udpakning og udsmidning, efter det skulle vi gerne være der, hvor vi kan pakke vore kufferter og drage på camping med ungerne. Jeg kan se vejret er ved at arte sig i en retning jeg kender, når vi vælger campingslivet… Sidste år tog vi hjem fra camping efter 4 dages rædselsfuldt vejr, jeg håber ikke dette år skal være en gentagelse..

Jeg sender lige en bøn, og beder om godt vejr…