Get the Flash Player to see the slideshow.

Jambo jambo Vesterhav 2010

31. juli

Traditionen tro, skriver jeg om vore oplevelser når vi er på ferie. Sidste år på Jambo var bestemt ingen succes, dette år ser på forhånd ikke ud til at blive meget bedre. Vi har en evne til at fange det dårlige vejr når vi pakker campingvognen. Sidste år tog vi hjem efter nogle få dage, fordi det regnede og blæste, så man skulle tro det var sen november.

Optagten denne gang har været en juli fyldt af sol og varme, ganske lidt regn og i øvrigt ganske fint campingvejr. Vi har brugt juli på at flytte Gitte og børn ind hos os, det skete i høj sol og varme – lige netop når man ikke har brugt for det… Og da vi lagde sidste hånd på værket i torsdags kom regnen og siden vinden, og det har blæst og regnet siden..

DMI – prognose

Jeg kan desværre ikke gøre så meget vejret udover at snakke om det selvfølgelig.. Heldigvis har min bror været her ugen forinden, og vi kan derfor flytte ind i en klar campingvogn med forteltet slået op.

Sommer residensen..

Gitte sidder derhjemme og leder desperat efter afbudsrejser, mens hun venter på, at hendes campingvogn skal blive ledig.. Vi har reserveret nabo pladsen, så vi kan lave familiecamping når de kommer..

Lidt ligesom sidste år, så føler jeg mig en kende malplaceret, det er seriøse naboer jeg har! Forteltet er fyldt med køkleskabe, reolsystemer og andet som hører et hus til. Udenfor står der rigtige havemøbler, stakit og blomster. Her kommer vi så med foldudborde, og klapsammen stole. For at give et vist indtryk af fastboer, så har jeg hængt en rigtig rispapir lampe op i forteltet…!

3 på stribe ..

Flyvende Farmor, eller er det Amalie.

Frederik i flugten

Det er stadig tørvejr her og ingen vind, det skal selvfølgelig udnyttes, så vi har haft turens første badetur, og selv om vi har ventet længe på at vandet skulle blive varmt, så havde det ikke hjulpet det mindste – det var i mine øjne bidende koldt!

Kunsten at lave mad i to små gryder – Spaghetti og kødboller…

Efter en kulinarisk oplevelse, tilberedt på 10 min i små alugryder over gas, som helt sikkert ikke er sundt, men ok velsmagende, smed vi tøjet endnu engang og hoppede i poolen… Jeg tror næsten jeg gjorde vor herre kunsten efter, og nærmest gik på vandet efter at have dyppet den ene tå – puha det var koldt! Ungerne var lidt mere tykhudede end jeg, og plaskede rundt et stykke tid, hvor i mod jeg hurtigt fortrak til den varme bruser..

DMI har vi ikke mærket noget til endnu, der er lovet 13mm over Nordjylland, men vi har kun fået to dryp, og vinden er også fraværende. Så skulle vejret holde sig sådan resten af ferien, ville det ikke gøre en masse..

1. august

Kan man have det modsat – stilhed før storm? Det har været en rædselsfuld nat, 3  børn og jeg i en lille campingvogn, hvor vi alle skulle vænne os til omgivelserne.. Jeg måtte have Josefine liggende i min seng, for at der kunne være plads til os alle. Og har man en gang sovet med hende, så ved man, at det ikke går stille af sig – hun skøjter rundt med albuer og knæ forrest. Frederik er efterhånden alt for stor til en campingvogn, og der lød hule drøn hele natten når han forsøgte at vende sig på den trange plads..

Jeg fik et par timers søvn over midnat, men blev vækket igen kl. 3, og så lå jeg der og hyggede mig som i en kutter på vesterhavet, det hele gyngede og larmede… På et eller andet tidspunkt efter kl. 5 faldt jeg i en dyb søvn og vågnede igen kl.9 til et kogende hedt fortelt. Hov! var det solen, det var det da vidst.

Modsat hvad både DMI og alle andre vejrprofeters havde lovet, så skinnede solen, om end ikke fra en skyfri himmel, så pletvis da..

Formiddagen gik med skiftende vejrlig, men ved middags tid bragede solen igennem, og har så holdt sig fremme siden da.

Endnu en campingvogn i campen – bemærk den skyfrie himmel!

Gittes låne campingvogn blev leveret lige inden middag, og Gitte kom selv kort tid efter. Herefter gik et par timer med at sætte vognen som den skulle stå, samt sætte et ukendt fortelt op, hvilket er en udfordring der er til at få øje på. Men det lykkes da uden alt for mange bandeord..

Herefter var det frokost tid, og efterfølgende en morfar til mig, jeg havde lidt jeg skulle have indhentet.. Og efterfølgende gik det stærkt. Solen skulle nydes, det er ikke til at vide, om vi igen får den at se i morgen…

Baderinge pustes op

Vi  hoppede alle i badetøjet, og nød varmen fra oven, mens vi blev kølet af  i vandet.. Vi var ikke de eneste der havde fået den tanke, så der var en vrimmel af børn, forældre og andet skidtfolk ved poolen, men vi fik da hamstret et par liggestole, og her gik resten af eftermiddagen så..

Badedyr i poolen

Selv børn kan komme til at fryse selv om solen bager, så vi sluttede med en tur under den varme bruser – en kærkommen fornøjelse.

Aftensmad i solen

I taknemlighed over det gode vejr, besluttede vi at spise ude på den eneste restaurant der er her i omegnen, nemlig campingpladsens.. Maden er god her, og priserne spiselige, set i betragtning af, at de har nærmest monopol lignende tilstande.. Vi nød pizza, pasta og burgere i den sidste sol sammen med hvepsene som sværmede omkring vores sodavand, det mindede faktisk en del om sommer..

Solnedgang over Saltum strand, det var lige så smukt som det ser ud..

Ungerne løb efterfølgende over i aktivitetsrummet, og vi fortrak med en kop kaffe i forteltet mens vi så solen nærme sig horisonten.. Da den var langt nok nede pakkede vi bilen med unger og store is vafler, og kørte derefter til stranden. Vi ville have det sidste af solen med, og det fik vi.. Herfra kan det kun gå ned af bakke…

2. august

En rolig og lang nats søvn gør underværker for de fleste, også for os.. Jeg vågnede lidt før mine børn, men Gitte var allerede i gang, og havde hentet rundstykker til os alle. De blev spist etapevis hver vogn, da vores børn vågnede drypvist op af formiddagen..

Josefine på torvet i Blokhus

Vejret har i dag ikke været helt så godt som i går, men det var jo også forventet med Jarnvigs udsigter. Ikke desto mindre har vi haft sol det meste af dagen, men lidt køligere. Dog varmt nok til at Gitte og jeg hoppede i poolen kl. 9 og fik en frisk start på dagen.

Idyl i Blokhus

Efter morgenmadet blev det besluttet at frokosten skulle indtages i Blokhus. Jeg ved ikke hvorfor vi havner i den by, for jeg skuffes hver gang, den er røvsyg, og det var maden i øvrigt også. Et spisested der hed caza et eller andet som i tidligere tider lavede god mad, serverer nu den værste gang junk, men så blev vi da så meget klogere..

Udstødningen på en Triumph motorcykel…

Mens pigerne kiggede tøj, fjumrede jeg lidt rundt med kameraet i håb om at finde det oplagte motiv, det havde jeg lidt sjov af.. Byen er hurtigt overstået på denne tid af sæsonen, så vi vendte næsen hjem igen langs stranden, hvor man på godt 5 km kan køre langs havet til Saltum..

Resterne af et marsvin er en lækkerbisken for en måge

Undervejs stødte vi på resterne af et marsvin, det ser ikke ud af meget, men lugter helt forfærdeligt. En måge synes det var vældigt lækkert, og var ret kølig over at jeg forstyrrede den i frokosten.. Resten af turen foregik ret udramatisk, bortset fra et par turister der var kørt fast i sandet.. Og når man nu ikke har råd til en autocamper, så kan man i det mindste fryde sig lidt over deres manglende evne til at køre i sand..

En tilsandet autocamper

Dagene går alt for hurtigt her synes jeg.. Ret hurtigt var det aften igen, og jeg synes ikke rigtigt vi havde nået noget, men jeg havde da fået læst og nuppet en enkelt morfar… Aftenen har været aktiv, jeg ville egentlig have løbet en tur, men det kom ikke til at passe ind. Istedet hoppede vi alle i vore inlinere og kørte en tur ned til havet af cykelstier. En ganske hyggelig tur på 5km, det kan godt mærkes i benene, når der er 2 år siden de sidst har været bundet på et par inliners.. Ungerne tog det dog i stiv arm og klarede hele turen..

Traditionen tro, så slutter vi vores aften med en softice, det må være en tradition, når det er sket mere end en gang, vi gjorde det nemlig også i går…

Hvad morgendagen bringer ved jeg endnu ikke, det lader vi være helt op til vejret, men Blokhus bliver det ikke igen, måske en tur til Løkken, eller en tur på hesteryg, der er muligheder nok…

3. august

Vi stod op til en mere blæsende dag end vi tidligere har oplevet det, solen var der stadig, men det har været en mere kølig dag. Det er efterhånden en fast rytme, at vi starter dagen med rundstykker fra bageren, stille og roligt uden en masse ballade. Af samme årsag spises morgenmaden i hvert sit fortelt, så fordeles larmen fra 4 børn..

Frederik ser vi ikke meget til, han har fået nye venner og de “hænger ud” oppe ved indgangen, og hver gang vi andre nærmer os området, så opfører han sig som om vi er spedalske. Han starter hver dag med at sige: “Jeg skal ikke med i dag” og det endda uden at vide om vi skal noget… Drengen er vist ved at blive voksen..

Omkring middagstid pakkede vi bilen og kørte til Løkken, vi skulle have handlet lidt ind bla. Der er langt mere liv i Løkken end vi oplevede i Blokhus, et mere sammenhængende miljø af spisesteder og tøjforretninger.. Vi brugte lidt tid på at shoppe, og selv der var 4 piger og kun en han, så var jeg den eneste der fik handlet nyt – et par flippede All Stars sko..

Frokosten blev indtaget på en fortorvsrestaurant, stjerneskud og pommes frites. Hjemme på campingpladsen igen, spredtes ungerne for alle vinde, så Gitte løb en tur mens jeg læste, og så byttede vi plads da hun kom hjem – der er 3km til stranden i løbesko..

Stranden ved Saltum

Jeg havde løseligt aftalt med Martin, at såfremt vejret var til det, skulle han kigge forbi med sine drager, og så kunne vi tage til stranden og køre med hans buggy, så han meldte sin ankomst efter aftensmaden kl. 1930.

Pigerne leger med drage..

Vi kørte til stranden kl. 2030, vinden havde heldigvis lagt sig lidt, men vi valgte alligevel at “nøjes” med den lille drage. Ret hurtigt viste det sig alligevel, at det ikke var dagen for kørsel med drage. Det ene hjul på buggyen var fladt, og snoren på dragen sprang i den hårde vind. Den store drage blev pakket ud, men kun for at vise Martin, at den ikke havde tænkt sig at holde igen i den hårde vind, så Martin nærmest fløj mod klitterne, indtil han valgte at give slip på dragen..

Kitesurfer i bølgen

Vi var ikke de eneste med problemer, en kitesurfer kæmpede i bølgerne med at komme op at ride på bølgerne, men hver gang væltede vinden ham.. Vi pakkede det hele ned igen, og kørte tilbage mod campingpladsen efter et par timer på stranden.

To piger på stranden i solnedgangen

Vi sad og hyggede lidt i campingvognen inden Martin tog hjem, og jeg gik herefter på jagt efter vores børn som var spredt over hele campingpladsen. Frederik fandt jeg først kl. 23 da han i mørket kom slentrende som det mest naturlige i verden..

Dagene går lidt i et heroppe, det er ikke det store vi foretager os, men det er vist heller ikke meningen.. Tiden har det med at gå af sig selv, og vi har jo ikke noget vi skal nå.. En tiltrængte pause ovenpå nogle hårde uger med flytning..

4. august

Pest! Eller noget der minder om det.. Det startede i nat, hvor Gitte bankede mig op kl. 0100 – Amalie havde kastet op i sin seng.. Frederik vågnede kl. 0600 med ondt i maven og kvalme, og nu  er den hollandske nabo familie også ramt, deres børn kaster også op.. Heldigvis ser det ud som om alle vore børn har overlevet, Amalie har lige været ude at bade med os, hun er frisk igen. Frederik er også smuttet, og hænger ud oppe ved indgangen sammen med de andre..

Af samme årsag bliver dagen en stille dag uden særlige gøremål. Vi slapper af, ser dvd, læser og hygger, sådan er camping heldigvis også..

Afslapning i solen

Senere samme dag… Pesten var nu ikke så dødelig som først antaget – alle er oppe at stå igen og nogelunde friske. Det ændrede dog ikke på, at dagen blev afslappet. Jeg brugte det meste af eftermiddagen på ryggen med en god bog, mens ungerne igen var spredte for alle vinde.. Ind i mellem kom de i pit for at blive fyldt op med mad og tryghed, og så smuttede de igen..

Gitte har fundet et andet taleøre på pladsen, en hollandsk familie  er naboer, og fruen derfra vil også gerne tale, så der gik det meste af hendes eftermiddag.. Selv landegrænser kan ikke stoppe en kvindes lyst til at tale – og gerne en masse…

Aftensmad på restaurantens terrasse

Som dagene går, bliver vi mere og mere magelige, det er ikke madlavning vi bruger tiden på, og i aften endte vi endnu en gang på den lokale restaurant med de glimrende pizza’er.. Mens vi sad der på terrassen begyndte det at tordne i horisonten, og inden længe piskede regnen ned..

Det er ikke meget vi har mærket til regnen mens vi har været her, så om der skulle komme en enkelt byge eller to, gør nu ikke så meget – vi fortrak til vores fortelte, og red stormen af der..

Et stendødt marsvin..

Josefine og jeg pakkede bilen da det blev tørvejr… Jeg havde set skelettet af et marsvin den foregående aften, og ville se om det var fotogent.. Det var nu ikke for svært, hele stranden sejlede i ferskvand fra regnbyen, så der må være kommet en del alligevel..

Den enes død, den andens brød..

Det så lidt makabert ud, og de mange turister i biler må have luret en del på ham idioten der lå med røven i vejret og en lynende blitz, en onsdag aften i august.. Skidt jeg havde det sjovt og fik leget det jeg skulle… Vi kørte derefter et langt stykke af stranden, inden vi vendte bilen igen, og fandt hjem til isbaren på campingpladsen..

Nu er det så spændende at se om natten forbliver forholdsvis rolig uden alt for mange syge mennesker..

5. august

Feriemave er der vist nogen der kalder den racerrøv jeg har døjet med siden i aftes..  Jeg har også fået pesten, og er temmelig mat.. Vågnede i morges og kunne godt mærke et eller andet var på vej, og jeg har så siden gået rundt lidt halvslap og uoplagt..

Gitte har været til begravelse i formiddags, så oveni har jeg danset med 3 piger og en knægt. Det er nu gået meget godt, men min lunte er ikke så lang kan jeg godt mærke.. Jeg havde en mindre optur omkring middag, hvor jeg slæbte dem op til poolen, endnu en dag med sol bør udnyttes, især når det lakker mod enden som nu..

Vi har kun én bil til to campingvogne, så Gitte og hendes børn tager hjem i morgen aften, og jeg følger efter med deres campingvogn, så er den af vejen.. Vores egen bliver holdende indtil lørdag, hvor vi så fortsætter videre til mine forældre til den årlige familiefest.. Jeg skulle gerne være lidt mere frisk inden vi kommer til i morgen..

Bade nymfer

Det bliver vidst desværre ikke i dag jeg får min optur, har brugt det meste af dagen liggende i campingvognen mens jeg følte mig som en spærrebalon.. Vejret har heller ikke opfordret til det store udeliv, det skyede til i løbet af eftermiddagen, og siden har det så småregnet et par gange, og det er en kølig aften..

Camping Kuller er også ved at indfinde sig, jeg har intet problem med absolut intet at lave en hel uge, læse, bade, slappe og ligge i solen. Gitte derimod mener derimod der sker for lidt, sådan er vi jo så forskellige.. Jeg er i den heldige situation, at når bare jeg har et kamera og en pc i nærheden, så kan jeg sagtens få tiden til at gå, selvfølgelig helst i højt solskin…

Jeg håber dagen i morgen bliver en god finale, og det gode vejr indfinder sig over området, så vi kan få indhentet lidt af det, de sidste to dages sygdom har hindret os i. Mætheden begynder at indfinde sig i os alle, så det ville være skønt om den sidste hele dag for os alle blev minderig på den fede måde..

6. august

Pesten breder sig… I nat har Gitte så været syg, og Josefine klager over ondt i maven, det ser ud til, at vi alle skal turen igennem. Den eneste der helt kan sige sig fri for symptomer er Julie, og jeg tror det er nådestødet for vores ferie. Jeg vil se om det kan lykkes mig, at få pakket begge vogne og være ude af pladsen, så vi ikke skal betale for endnu en overnatning..

7. august

Ja  det blev ikke helt den afslutning vi havde håbet på. Vi forlod pladsen ved middagstid i tiltagende godt vejr.. Solen bagte fra en skyfri himmel, så vi svedte ganske meget i arbejdet med at tage de to fortelte ned, og pakke begge vogne. Mine forældre var så hjælpsomme, at de hentede den ene, så jeg kunne nøjes med at køre den anden til Støvring..

HD video fra mit Canon EOS 7D

Bortset fra sygdom, så synes både jeg og ungerne, at det har været en god ferie. Det kan også måles på, hvor lidt de var at finde i campingvognen, de var der næsten kun til spisetiderne.. Camping er måske ikke den mest eksotiske måde at holde ferie på, men når der er 4 børn og 2 voksne, så er det en realistisk måde.. Den samlede pris for to vogne i en lille uge var på 4500.- Der udover mad og andre forlystelser, det kommer man altså ikke langt for på charter..

Konstellationen med to vogne er måske ikke den bedste, når man tager nærheden i betragtning, det var lidt som om vi var på ferie hver især, men igen – det muliges kunst..