Get the Flash Player to see the slideshow.

Finland – Helsinki 2011

Hvad i alverden får en mand til at drage til Finland i maj  måned, hvor vejret er allerbedst i Danmark. Finland lyder i mine ører lidt alá Grønland, men et nærmere studie viser faktisk, at det ligger på højde med Oslo, og det er jo ikke så højt. Endnu en gang skal jeg på konference, denne gang en lidt mindre af Nordisk oprindelse og kun med Nordisk islæt.

Det kører ikke helt for SAS…

Jeg skulle deltage i konferencen i perioden d. 26 – 27 maj, og valgte så at tage sted d. 25 for at være fremme i god tid. Min tur startede i Aalborg Lufthavn kl. 1230, hvor jeg satte mig ombord i flyet mod Kastrup, derefter var det lidt op af bakke med SAS. Fremme i Kastrup skyndte jeg mig mod min Gate, da min afgang lå meget tæt på ankomsten fra Aalborg. Jeg fandt også min kollega, med hvem jeg skulle dele turen.

Et eller andet havde misset for SAS, for det endte med, at de måtte slå to flyvninger sammen, så vi blev knap 2 timer forsinket.. Hvad jeg ikke vidste var, at det skulle betyde starten på endnu et mareridt med SAS…

Den ortodoske kirke i Helsinki..

Vi landede i Helsinki lufthavn omkring kl. 19 – en ganske ny og moderne lufthavn af slagsen. Vi entrede hotellet i centrum kl. 20 og ikke som aftalt kl. 17. Der sad en flok danskere og ventede på os, vi havde aftalt at dele aftensmaden på en restaurant i byen. Det blev derfor lidt sent inden vi både nåede at spise, og igen finde tilbage til vort hotel. Ydermere er tiden stillet 1 time frem i Helsinki, så vi løb næsten tør for timer i det døgn – SAS havde igen taget sin part, og sommertiden  sin.. Restauranten vi spiste på var Belgisk, det har jeg aldrig prøvet før, og mens de andre drak Leffe adlibitum, så spiste jeg snegle an masse og nød den fine mad.

Inde i kirken havde de fleste øje for loftet..

Tidligt op torsdag morgen, ekstra tidligt pga. tidsforskellen, en hurtig morgenmad fra Hotel Grand Marina Scandic og så  videre mod konference centret, som heldigvis kun lå 100 meter fra hotellet. Resten af formiddagen gik med de rent faglige indlæg indenfor, mens vi kunne se vejret udenfor blive bedre og bedre… Jeg holdt fokus til en gang hen ad eftermiddagen, og pakkede så min rygsæk med kamera og et kort, og begav mig derefter på eventyr i Helsinki.

Smukke hvælvinge

Fra en lidt anden vinkel

Det er ganske slående at se, hvor tæt Helsinki er liggende på Rusland og derfor er meget russisk i sit udtryk. Desuden har landet været besat af Rusland over store perioder, det sætter selvfølgelig også sine spor. Så på mange måder minder Helsinki lidt om Warszawa – kolde og firkantede bygninger uden nogen former for detaljer.

En trafikkeret gade

Og så alligevel.. Når man kommer tæt på, så er Helsinki en meget nutidig og moderne metropol. Jeg faldt flere gange over bygninger, udstillinger eller forretninger som udtrykte en meget stilren og enkel måde at udtrykke sig på. Der var ikke skyggen af norsk eller svensk fyrretræ eller hjemmestrik, det var kølige facader, glas og granit..

God smag i motorcykler også – Triumph Bonneville America

Om ikke andet, så havde jeg da ramt det gode vejr lige i r…! Solen skinnede fra en fri forårs klar himmel mens det efter sigende regnede i Danmark.

Et monument af en kirke!

Jeg havde på kortet valgt en rute som forbandt de forskellige scenarier man som turist skal se i Helsinki, men som det primære og mest fjerne mål, havde jeg den kirke som var sprængt ud i fjeldet, og som lå dybt i klippen. Turen dertil var ca. 5 km, men da jeg havde allieret mig med mine løbesko, så burde jeg kunne klare at nå frem der til på en times tid med indlagte pauser ved de forskellige sightseeing mål.

Som var ganske kedelig indeni..

Undervejs fandt jeg ud af, at Helsinki næsten er mere turistet end Wonderful Copenhagen! Det formelig myldrede rundt med Japanere, Koreanerne, Amerikanere og andre velhavere, de var sikkert kommet hertil med krydstogt skibe..

En hélt uforståelig metropol!

På havnen er der et stort marked, hvor der handles med alt fra fluesmækkere til pelse, men priserne bar temmelig megen præg af, at Amerikanere og andre med penge på bogen frekventerede området..

Et eller andet der bør bevogtes

Underlig arkitektur heroppe.. Mange steder er det dødsforladt for charme, store firkantede kasser som udtrykker noget barak lignende, andre steder er det som at gå rundt i det gamle Wien med lutter smukke byggerier som oser af charme! Et eller andet sted er det ganske charmerende, man ved aldrig hvad der venter rundt hjørnet. Tiggere og andet skidt folk findes også i stor stil, men modsat Danmark, så er det ikke romaer, men derimod russere.

Hovedbanegården ser jo meget russisk ud!

Jeg nåede næsten frem til mit mål, en kvinde forbarmede sig over mig da jeg stod bøjet over mit kort, og ikke rigtigt kunne finde ud af hvor jeg stod, og dermed hvor jeg skulle hen. Jeg havde lige forladt hovedbanegården, og gik mod kirken i klippen, men jeg manglede et holdepunkt. Kvinden som viste sig at være guide, spurgte om jeg sigtede efter kirken, og det gjorde jeg jo… “Den er lukket på grund af istandsætning“.. Nå men så var det jo godt, at jeg ikke gik de resterende 300 meter.. Jeg vendte snuden hjem ad af lidt andre veje..

Guldet skinner i solen

Efter planen skulle vi alle mødes til et fællesarrangement kl. 17 samme eftermiddag, og det passede med, at jeg brugte ca. 2 timer på mit trip, og så vendte kort på hotel værelset til et bad og en lidt mere forpligtende beklædning..

Vores værtinde – Galeasen Astrid

Jeg vidste godt vi skulle spise ombord på et skib, men havde ingen anelse om, at det var et sejlskib som skulle fragte os rundt i skærgården for sejl, det har jeg aldrig prøvet før, hverken sejl eller skærgård…

Det ligner da et rigtigt sejlskib!

Igen kunne vi ikke være mere heldige med vejret! En let brise og høj solskin da vi 70 mand lå fra kaj og satte sejl. Det er ganske hyggelig og langt mere lydløst end jeg havde forestillet mig, det hele foregik i adstadigt tempo, og vi måtte alle hjælpe til..

Den ene af to master..

Ret hurtigt lå Helsinki bag os, og vi styrede rundt mellem alle øerne. Kaptajnen fortalte os historier om de enkelte øer, om kampe med russere eller tyskere – meget levende og meget humoristisk… Maden blev anrettet under dæk af den svenske kok fra muppet show, han lignede ihvertfald..

Den svenske kok fra muppet show..

Maden var go’ og der var nok af den, men alligevel lykkedes det de fleste at få plads til rigelige mængder spiritus også…

Snæver navigering for sejl..

Ligegyldig hvor man befinder sig i Finland, så er militæret nærværende i en eller anden form. Til lands er der parader, bevæbnede vagter osv. Til vands er der fæstninger og et hav af forskellige skibe alle med militært formål, det undrede mig lidt, men er måske logisk nok, når man ser på landets beliggenhed. Rusland på den ene side, Norge og Sverige på den anden og de baltiske lande lige på den anden side af havet. Alle har de haft en interesse i landet, og har også taget det i besiddelse flere gange undervejs i dets historie. Sidst var det i Ruslands besiddelse gennem 100 år – derfor den store russiske indflydelse på landet..

Nye og gamle navigationsmidler…

Vi sejlede mod land igen i den sidste sol, og lagde til kaj i skumringen. Det havde været en fantastisk hyggelig tur! Havde jeg et hold matroser og et skib af den kaliber, så tror jeg såmænd godt jeg kan trives med at sejle det meste af jorden rundt. Resten af selskabet satte kurs mod baren, jeg satte kursen mod min seng, træt og slidt efter en lang dag..

Fredag morgen var lidt mere afslappet. Vi skulle starte lidt senere, samt programmet var ikke så hårdt pakket som den foregående dags.. Kl. 11 fik jeg en sms fra SAS om, at mit fly fra Helsinki var forsinket en time.. Jeg tog kontakt til mit rejseselskab, og bad dem finde en anden afgang fra Kastrup til Aalborg, jeg ville ikke kunne nå mit forbindelses fly..

Her startede så endnu et mareridt med SAS! Jeg kunne af ukendte årsager ikke få lov til at booke mit fly om, men måde møde ind i lufthavnen til normeret tid. Vi sad i lufthavnen i stive 3 timer inden vi fandt ud af, at der var strejke blandt SAS lufthavnspersonale – sucks! Nå men vi kom med et fly til sidst efter at have tømt det meste af SAS loungen for drikkevarer og mad.

Fremme i Kastrup forsøgte de at spise mig af med et sent fly hjem, kl. 2255 for at det ikke skal være løgn. Det betød, at jeg skulle vente yderligere 4 timer i Kastrup inden jeg kunne komme hjem. Lidt skælden og smælden, og de fik mig booket om til Cimbrer i stedet for kl. 2030. Det var lidt mere tåleligt.. Fremme i Aalborg lettere slidt, havde jeg ikke de store forhåbninger om, at min bagage var kommet med fra Helsinki, og jeg fik ret..

Jeg måtte forbi afdelingen for “mistet bagage”, og fik lavet en rapport over den manglende kuffert.. At jeg skulle vente næsten 6 dage inden jeg så den igen, havde jeg ikke drømt om. Men jeg havde heller ikke drømt om, at den skulle forbi Moskva under navnet Laursen inden den kom hjem igen.. Låsen var i øvrigt brudt op og kufferten havde fået så hårdhændet en behandling, at den lignede noget fra krigens tid.. Skaderne har jeg ikke endeligt gjort op endnu, men der er rigeligt..

At SAS halter på alle måder forstår jeg godt efterhånden, de er langt dyrere end de fleste andre selskaber, men leverer til gengæld en service som er klasser dårligere! Jeg havde en go tur til Finland og en meget skøn by i Helsinki, men det er bestemt ikke med hjælp fra SAS.