Get the Flash Player to see the slideshow.

London Calling – marts 2012

Jeg har efterhånden været i London nogle gange, og jeg er lige forvirret hver gang jeg er her. Det er en rodet by i mine øjne, meget storby agtig, et mix af kulturer, racer og generationer, og alle vil de have noget med herfra. Sidst jeg var i London, var tilbage i maj 2008, altså næsten 4 år siden. Jeg var blevet single et par dage før, og var lidt rundt på gulvet må man sige. Denne gang er jeg også forholdsvis nysingle, men lidt mere groundet  og fast i troen. Jeg ved ikke om det er meningen, at hver gang jeg er her, så tager mit liv en anden drejning, men det er da ok hvis det er.

Paddington station

Jeg er her af samme formål som sidst, en workshop indenfor mit arbejdsområde. Denne gang kun af en enkel dags varighed, men det er ok. Jeg overvejede lidt om det var rejsen værd, for det tager det meste af en dag hver vej..

Jeg rejste hertil i går, tog hjemmefra omkring. kl. 10 og landede på mit hotel omkring kl. 16. I morgen når jeg tager hjem, så er det lidt samme mølle. Det er lang tids transport for kun en enkelt dags “underholdning”, men det er svært at få den viden på anden måde. Jeg havde booket et hotel hjemmefra, som ligger i kort afstand fra konferencecentret. Det er nu dyrt nok, men er ikke specielt lækkert, faktisk er det lidt noget gammel  l…

Jeg bor lige op af elevatoren, og vågnede på den bekostning nogle gange i nat.. Det er et af de hoteller med lange smalle gange, holdt helt i mørke gulvtæpper og paneler, sådan lidt spooky, og ihvertfald ikke specielt brandhæmmende.. Det gode ved min ankomst er vejret, temperaturen lå omkring de 22 grader da jeg stod af toget i går eftermiddag – Dejligt med varme!

Saint Georges Hotel
lige ved siden af kirken

Hotellet jeg har valgt, ligger i en sidegade til Oxford street, jeg tog en taxi fra Paddington til hotellet, en tur af 10 minutters varighed. Jeg checkede ind ved en portier som ikke var højere end et 10 årigt barn, men alligevel klædt ud som man nu kan forvente en portier ser ud, det så ret komisk ud.

Oppe på værelset pakkede jeg ud, og indrettede mig i mit “hjem” for de næste 2 overnatninger, det er lidt samme mølle hver gang, men sådan er det jo ok med rutiner.

Marble Arch

Jeg smed jakken, og gav mig i kast med Oxford Street og dens mylder af mennesker, turister og alle dem som lever af turisterne. Solen stod højt på himlen og lige ind i ansigtet, selv om jeg havde solbriller på, så var det svært at orientere sig, og helt umuligt var det da, at tage billeder. Jeg er i den heldige situation, at jeg ikke rigtig mangler noget, så jeg havde ikke en ustyrlig til at shoppe..

Min plan var derfor at fortsætte op mod Hyde Park, den har jeg aldrig set, men har kendskab til et par store koncerter som er holdt der gennem årene.. Alt fra Rolling Stones til Pink Floyd har været der, og nu også jeg..

Hyde Park er kæmpe stor og fyldt til randen med mennesker

Jeg nåede en lille park inden Hyde Park kaldet Marble Arch, og den var også fyldt til randen, men ikke med turister som man skulle tro. Den var til gengæld proppet til randen med sigeunere, som nærmest havde slået lejr i parken. Jeg kunne ikke rigtig komme til at tage et billede af det, men det er nok også godt det samme, de havde vel rullet mig inden jeg kom derfra.

Glas figurer i solen

Jeg har godt set, at de sidder på ethvert gadehjørne og tigger her, fuldstændig ligesom vi kender det hjemmefra, men herovre er der flere og de er mere ekstreme i deres udtryk.. En enkelt sad og strittede med amputerede kropdele, samtidigt med hun sad og flashede en brok hun åbenbart også havde..

De fleste normale mennesker ville jo nok få det fikset på et hospital.. Jeg returnerede til mit hotel omkring kl. 20 lokaltid, nettede mig lidt, og gik ud for at spise. Et fuldstændig ligegyldig måltid på en ligegyldig restaurant, som det jo ofte er, når man er alene afsted..

Udsigten fra mit hotelværelse

I dag er en ny dag, og jeg glæder mig til at lære noget nyt om beredskabsløsninger. I dag var en ny dag igår, og jeg fik en masse godt med fra workshoppen, som sluttede rettidigt kl. 16:15 Herefter gik de få meter til hotellet, skiftede sko over skjorte, og kastede mig med mit kamera ud i byen igen. Jeg havde ikke de store planer, men Picadilly Cirkus er lige i nærheden, så oplagt at starte der.

Picadilly Cirkus – et kaos af mennesker

Vejret var af samme kaliber som dagen før, måske endda lidt bedre, så det blev ret hurtigt en varm fornøjelse. Der er så meget at se på i dette kaos af trafik, mennesker og butikker, så det er en god idé, at være målrettet i det man gerne vil. Jeg fortsatte videre mod parken i håbet om et slot eller andet turistet.

Mere engelsk bliver det jo nok ikke

Det er ret let at finde rundt i byen bare benene er lange nok, der er langt at gå hvis man vil have det hele med, og ikke tager metroen.

Turist gadget?

Jeg havde ikke rigtig noget på indkøbslisten og var derfor forholdsvis fri i at kigge ind, hvor det så spændende ud, og butikker er der jo nok af.. Sikkert af samme grund, jeg mødte ret mange danske kvinder i “flok” på indkøbstur..

Et gadekryds med tilhørende arkitektur

Jeg nåede ret hurtigt ned til St. James Park som er relativ stor. Her er de første anstrengelser til OL 2012 allerede på plads, jeg er glad for ikke at være i byen når det gedemarked løber af stablen..

Det her er altså inde midt i London - St. James Park

Alle tog godt i mod foråret, der lå mennesker overalt i parken, turister, fastboere og gøgler i en pærevælling.. Ret hyggeligt i øvrigt, men jeg skulle jo nå at have det hele med, så jeg nøjedes med at tage et par slurk af min kildevand, inden jeg begav mig videre mod et slot ude i vestenden af parken..

Malerisk smukt i St. James Park

Jeg ved ikke om det er tidligt for årstiden, men kirebærtræerne havde sat blomst overalt, det simpelthen så “pænt” og lidt idyllisk.. Jeg tog en del billeder i parken, der er nok af motiver..

Buckingham slot ligger deroppe et sted.

Parken er fyldt af fugle, mange af dem er der pga. fodring, men jeg så fugle som bestemt ikke er tamme i Danmark, så det må være lidt en oase for mange arter..

En fiskehejre nyder forårssolen..

Fiskehejren er umulig at komme tæt på i Danmark, måske nok fordi den er så god at binde fluer af.. I parken gik de tamme rundt..

udsigten ind mod Themsen som jeg ikke nåede ind til

Jeg fortsatte ud af parken vestende, op mod Buckingham palads som jeg endnu ikke har set selv om jeg har været her nogle gange..

Rundkørslen udenfor Buckingham palads

En stor del af  området foran paladset er allerede spærret af til OL2012, så den store rundkørsel var i stedet blevet stoppested for gud og hver mand, ganske hyggeligt..

Buckingham Palads set fra Green Park

Bygningen Buckingham palads er i sig selv ret uinteressant, det er en stor klods, men stedet har en stor historie.. Jeg fortsatte videre mod Green Park som er en mindre park, jeg havde en idé om at slå en sløjfe på turen, og så ende på Oxford Street igen..

London er multietnisk, og det er fedt!

Jeg hoppede undervejs ind alle de steder man kunne komme, og så både smykker fra Ritz, håndlavede handsker og sågar en butik med kuglepenne, der er alt her!

Smykker fra Ritz uden prismærke..

En række af små butikker under samme tag

Jeg nåede hele vejen rundt, og stoppede ved en Starbucks for at få et hvil og en kop kaffe der til – tiltrængt!  Jeg havde endnu ikke brugt en krone på mig selv, og besluttede at købe et par bukser i Zara jeg havde set, og så kalde det en “tur” derefter.. Jeg var træt og mæt..

Ærkebritisk gyde..

Jeg var ret hurtigt tilbage på hotellet, og klokken var efterhånden omkring 2030.. Et hurtigt skift af tøj, og jeg begav mig mod en spansk tapas restaurant jeg havde set lige i nærheden. Der sad jeg så udenfor og nød mit sene måltid, mens jeg så på alle motorcyklerne der kørte forbi..

London er en fed by, men jeg vil have svært ved at bruge en uge her. Sammenlignet med Paris, så er sidstnævnte en meget mere imødekommende by, mere stille, mere “ren”, mere hyggelig, mere romantisk, mere et udflugtsmål til både hjerne og intellekt.. London er for meget på alle måder, og det gør den samtidigt meget levende og en sjov by at være i, men alt for hektisk til mig over længere tid..

Jeg sidder nu i Kastrup og venter på det sidste stræk hjem, Heathrow er ligeså træls som jeg husker den – en underlig lufthavn. Flyet var en halv time forsinket, men vi nåede det hele alligevel.. Nu glæder jeg mig til at komme hjem og holde weekend, jeg kan se solen også skinner her, men nok ikke så varmt..