Get the Flash Player to see the slideshow.

Højtflyvende eller højtråbende!

Den siddende regering eller hvad man nu skal kalde den, får skyld for meget, og jeg har tænkt at stille mig op i køen, og give dem skylden for det elendige vejr vi har! Kulde, regn og blæst, både i april, maj og nu juni, det er sgu da ikke til at holde ud!

Det har været en flyvsk uge for mig, et par gange i CPH, et besøg i rutschebanen i Djurs Sommerland, og et flyshow i Aalborg på en og samme weekend..

Træstammen

En gang om året mødes vi i familien for at have en dag sammen med alle vore børn. Vi plejer at tage til Fårup Sommerland, men i år har der været ønske om at prøve noget andet, så det gjorde vi.

Kæmpe is fås også i Djurs sommerland

Lørdag morgen pakkede vi bilen efter en nøje granskning af vejrudsigten – det ville holde næsten tørt! Vi parkerede i samme sekund dørene åbnedes, så vi skulle næsten ikke stå i kø..

Vi sigtede alle mod den største rutchebane, og efter at have stået i kø i ca. 20 minutter, gik vi ombord og fik en fed oplevelse! Den er mindst lige så god som andre rutschebaner vi har prøvet her i landet.

Herefter gik det så lidt ned af bakke.. Der var temmelig store køer alle steder, og det var ikke fordi der var særlig mange mennesker, grundet vejret. Og det gik da først helt galt da vi skulle spise.. ALLE restauranter var reserveret til lukkede selskaber, så vi endte op ved noget der mindede om en pølsevogn.. Ikke lige den hyggelige familiefrokost vi havde planlagt..

Et rygestop under kastanien

Djurs Sommerland er et pænt sted, men det nummer de lavede med restauranterne, og de mange køer til alle aktiviteter gør jo nok, at det vil vare et stykke tid inden vi kommer der igen..

Vi kørte derfra og havde en idé om at køre forbi Jyllandsringen, hvor der var afslutning på et fedt nyt initiativ – motorcykelugen, som nu fremover er en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor fokus sættes på motorcykler alle steder.. Finalen skulle så være Jyllandsringen med en masse aktiviteter.. Desværre regnede det meget i weekenden, og dette sammenholdt med vanvittige entre priser, gjorde, at tilstrømningen var meget begrænset.. Vi talte ca. 50 motorcykler, og 10 telte.. Jeg håber de får lidt bedre styr på fokus, så det handler om motorcykler og ikke store indtægter..

Sådan blev lørdagen lang, og hørte første halvleg af Danmarks åbningskamp i radioen på vejen hjem fra det midtjyske. Resten så jeg derhjemme efter at have sat begge børn af hos deres mor..

Søndag var mindst lige så hektisk, og mindst ligeså våd, men til gengæld fantastisk vild og underholdende.

En gammel DC3 som holdes i luften af interessenter

For mange år siden, da jeg var en lille dreng, kan jeg huske, at vi et par gange var til en opvisning i Thisted Lufthavn. Jeg kan ikke huske detaljer derfra, men husker det som værende meget spændende for en dreng som var meget optaget af krig, i særhed Anden Verdenskrig..

Supermarine Spitfire

Danish Airshow er en ny begivenhed i min verden, men ikke desto mindre, så var Aalborg Lufthavn værter for netop det show søndag. Et var at se de mange flyvere, et andet var muligheden for at komme så tæt på, at jeg kunne tage billeder af de mange fly – jeg måtte afsted.

En Schweizisk opvisning

Allieret med Martin, kørte vi i hver sin bil til lufthavnen, og entrede området kl. 10. Velvidende, at der forventedes op mod 100.000 besøgende, selv i regnvejr, så var det vigtigt at komme der til i god tid.. Min forældre kom en time senere, og holdt i kø hele vejen ind..

Vejret var bestemt ikke til hverken flyvning eller fotografering, men da der går 6 år inden showet igen lander i Aalborg, så var der ikke så megen tøven..

En F16 smider flares

Jeg havde kun et mål for dagen, det var at se en Spitfire i luften. Spitfire er alle drenges fly, og nok det smukkeste fly gennem alle tider. Jeg plejer at sige, at englænderne har lavet 3 ikoner.. Det første var Spitfiren, det andet var Jaguars E type sportsvogn, og det sidste ikon er selvfølgelig Triumph’s Bonneville – nu har jeg set dem alle, og ejer selv en af dem.

En hidsig vending i luften med fuld afterburner

Jeg gik rundt med et kæmp grin hele dagen, det var helt fantastisk! Larm fra jet, bomber og alt muligt andet, blandede sig med de mange mennesker og udstillinger. Der var en blandet skare af fly fra alle tider, steder og funktioner.

En Hercules smider flares i regnen

Selv om det regnede, selv om det var koldt, selv om det var  mudret, så gik vi derude hele dagen, og nød det hele. Det var et fantastisk show, hvor alle deltagere forsøgte at overgå hinanden i at vise, hvad de kunne..

Samme Hercules fra en anden vinkel

Vi gik tilbage mod bilerne sidst på eftermiddagen, og havde lidt gættet på, at det ville blive en prøvelse at komme derfra.. 35.000 biler, mudder og hjemmeværnssoldater, er ikke en god kombination.. Det mudder og biler ikke skabte af panik, det klarede hjemmeværnet til gengæld, og da jeg havde holdt stille i samme kø i 1 time, hvor de samme høns løb forvirrede rundt med deres gule armbind og skabte panik, kørte jeg ud af køen, fandt en anden vej, og var ude på 10 min..

At der stadig bruges penge på et hjemmeværn er mig en gåde, de er mig lidt grinagtige og fuldstændigt overflødige i den verden vi lever i, hvor krigen foregår mange tusind kilometer herfra..

Spitfire set i rette lys og stemning

Jeg fik set min Spitfire, og nød hvert sekund den var i luften, det er en fantastisk maskine, med en fantastisk lyd, og så har den jo en gloværdig fortid.. En våd, kold og forblæst weekend tog sin afslutning på sofaen, jeg var træt og havde egentlig brug for en ny weekend til at komme mig i.

Related Posts with Thumbnails

Om Forfatteren

Lidt af det hele, og mest af alt... Jeg er som du kan se af mine indlæg, et tænkende menneske, nyder at leve og være til på godt og ondt. Jeg reflekterer meget over de ting der sker i mit liv, og har brug for at udtrykke mine tanker. Hjemmesiden hér er mit værktøj til dette formål.

4 Svar til “ Højtflyvende eller højtråbende! ”

1. Godt at du nåede frem til Airshow’et i Ålborg, og at du fik en gratis oplevelse, på trods af at du ikke værdsætte hjemmeværnets rolle i forbindelse med afvikling af Airshow. Som Flyvevåbnet sagde det, ville sådan et arrangement næppe kunne gennemføres uden hjemmeværnet som deltager med folk til:
    Regulering af trafik
    Anvisning af p-områder
    Afspæring af fly-felt
    Transport af materiel
    Transport af piloter
    Sanitetshjælp
    Bevogtning af fly og materiel

2. Hej Jan

Tak for input, også selv om vi ikke er enige om hjemmeværnets værdi.

Nu ved jeg ikke om det var en gratis oplevelse, forsvaret fylder jo en del i finansloven, og jeg mener at betale min del af skatten..

3. Nej, enige bliver vi vist ikke. Det er jo altid et valg man tager, om man vil lave frivilligt arbejde og støtte det samfund vi lever i. Det er klart, forsvaret koster mange penge, hvoraf ca. 2% går til hjemmeværnet, som efter min mening giver utrolig meget smæk for skillingerne både millitært og civilt.

4. Hey, you’re the goto exterp. Thanks for hanging out here.

Send En Kommentar

Du kan bruge disse XHTML tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <blockquote cite=""> <code> <em> <strong>