Get the Flash Player to see the slideshow.

Nu ruller det!

Jeg er jyde mest af alt, en jyde der normalt helst vil prutte lidt om prisen. Der findes ikke det prismærke som ikke er vejledende, og selvfølgelig skal der slås af prisen inden jeg køber. Jeg har det også bedst, hvis jeg har mærket i hænderne, eller set med mine øjne, hvad det er jeg køber… Derfor har den sidste måned været en prøvelse for både mine jyske krejler géner, men også min tillid til andre, og ikke mindst mit kontrolgén.

At købe en bil er en alvorlig sag! Især for en mand som lægger en stor del af sin troværdighed og mandighed i at vælge det rette køretøj, og det skal jo selvfølgelig være et køretøj der afspejler ens sociale status.. Jeg har haft mange tanker om det at købe en ny bil, jeg er nød til at kigge lidt frem i horisonten og gætte lidt på hvad mine behov er fremadrettet. Der er kommet en masse nye mærker til siden jeg sidst købte bil tilbage i 1996, dengang min trofaste Golf blev mast sammen om en lygtepæl af en Brian i sin fars taxi.. Det var kort tid inden vi fik Frederik, og der var jo selvfølgelig et vist pres fra den kommende mor om at det skulle være et “familie” køretøj. Vi endte op med VW Passat – det klassiske valg, og det sikre…

Har man engang kørt tysker, er det svært at finde andet værdigt, der er et eller andet med det enkle og helt igennem troværdige design af de biler – pånær Opel… Jeg har været forbi Skoda, Seat, Kia og sågar Toyota, men de manglede alle et eller andet.. Et kik på mit foretrukne mærke VW, fortalte om dyre priser og manglende udstyr i forhold til de andre, så er det sgu en smule svært! www.bilbasen.dk viser liste op og ned om lige netop de biler jeg søgte efter, men til urimelige priser. Tilfældigt faldt jeg over en hjemmeside om import af biler fra Tyskland, og hvor let det var, når bare man fulgte nogle simple regler…. Det såede en spire af lysten til at importere egen bil fra det store land i syd.

[ad#autocom]

Et hurtigt kik på www.mobile.de som er Tysklands svar på bilbasen, viste et helt andet udsnit af biler, biler som kan få enhver voksen mand til at savle og drømme våde drømme – ikke om kvinder, men om masser af HK og ekstraudstyr.. Det tangerer næsten en depression, at se hvad en bil koster i Tyskland, kontra det den koster i Danmark, det er jo næsten røveri i dagslys..

Jeg har brugt den sidste måned på at glo biler i ethvert ledigt øjeblik, men der er langt fra Sdr. Tranders til det sydlige Tyskland, og fra at sidde med et billede af en bil, til at den står i garagen. I erkendelse af min egen manglende evner i den retning, søgte jeg efter en “mægler” som kunne hjælpe mig at købe bilen. Det viser sig, at der syd for grænsen findes en række virksomheder, der tager sig betalt for at hjælpe danskere med at købe bil i Tyskland.

Jeg ringede til nogle stykker rundt omkring, fik ret hurtigt en idé om hvordan og hvorledes, priser og arbejdsgange. Og som tidligere nævnt, så er det svært ikke selv at mærke i hånden, hvad jeg er ved at købe, og det afhænger i den grad af min tillid til den mægler jeg har sat på opgaven… Ret hurtigt fik jeg mig kredset ind til en mægler af navnet Niels Jakobsen, ejer af firmaet Automentor. Niels hjalp mig på vej i min søgning og ikke mindst min tegnebog. Et er en bil der står i Tyskland til en latterlig lille pris af 9000EURO, noget andet er hvordan min tegnebog ser ud når den står på danske plader i min garage… Intet er gratis, og det er Automentor heller ikke. Udgangspunktet er 10.000dkr. for mæglervirksomheden, samt endnu 15.000dkr, hvis Automentor skal stå som forhandler af bilen. Forhandlerdelen er ikke helt uden betydning, idet jeg så var sikker på at den bil jeg køber er dækket af 3 mdr. fuld garanti, samt 24 mdr. reklamation…

Vi fandt hurtigt nogle biler som passede til mit temperament og tegnebog, og Niels tog over derfra, ringede lidt rundt til de biler jeg fandt, og det kan godt være bilbranchen i Danmark er lidt broget, men dernede går toppen af skalaen! Den ene han ringede på stod som nærmest ny og med meget begrænset antal kørte km, men det viste sig, at næsten alt var skiftet, også kabinen, den havde været stjålet og på det nærmeste totaltskadet. Allerede her viste mægleren sig at være en god investering.

Ret hurtigt fik vi skudt os ind på en privatejet Golf der stod ca. 900km nede i Tyskland, men han var ikke villig til at sælge før tirsdag i denne uge, så vi søgte videre, men intet kom i nærheden af den bil. Det endte med at mægler kørte ned for at besigtige bilen tirsdag. En times tid senere ringede han “jeg har sendt dig nogle billeder på email“. En kort snak senere, hvor mægler fortalte om bilens stand og bad mig tage stilling til købet indenfor den næste time, stod jeg der med hovedet i postkassen… Jamen…Jamen, det er jo for fanden mange penge at sende til Tyskland for en bil jeg aldrig har set, gennem en mand jeg aldrig har mødt… Snak lige om tillid og kontrolgén! Jeg kæmpede den næste time, og fandt til sidst ro i, at det ikke kunne gå helt galt.. Det er så uvirkeligt at sige ja tak til en bil der koster rigtig mange penge for en mand som jeg, og ikke have set den endnu, bilen var lige så uvirkelig som forløbet, den stod i Tyskland og anede ikke at jeg stod i den anden ende og ventede på den…

Onsdag gik med at få forhandlet den endelige pris ned på både bil, mægler og forhandler, det blev aftalt hvad der skulle eftermonteres af udstyr, samt vi aftalte en overlevering af bil og penge fredag… Mægler fik kørt bilen til service, undervognsbehandling, og derefter told og syn…

En tysk bil kan i ca. tal indhentes til Danmark for bilens indkøbspris + 1.8x indkøbsprisen, dvs. bilen er ca. 3 gange så dyr i Danmark – svineri!

Sig nærmede sig fredagen, og jeg er sikker på mægler var rimeligvis træt af mig de sidste to dage, hvor jeg nærmest var i døgnkontakt med ham, urolig for hvordan det gik, om den nu stemmede overens med forventningerne og om det var den bil jeg i tankerne havde købt…

Jeg skulle hente bilen i Padborg ved stationen, hvor mægler ville dukke op til aftalt tid.. Vi aftalte først på dagen, men ret hurtigt blev det flyttet til sidst på dagen, der skulle monteres “jyde krog” og nye bremseskiver på bilen.. Jeg havde tænkt på at tage toget derned, en rejse på godt 5 timer, men fandt i sidste øjeblik ud af, at nogle venner jeg har her i Sdr. Tranders skulle til Fredericia samme dag, og jeg kunne køre med dem derned, og tage toget fra Fredericia istedet.

Transporten derned endte også op som en lidt broget sag. Mine venner i hovedgaden har overtaget en virksomhed der handler med reservedele til gamle engelske sportsvogne…

HUSK! Du kan trykke på billederne for at se dem i stor forstørrelse


Gammel engelsk hygge i laden

Hanne og Chrstian som mine venner hedder, overtog for nogle år siden hans fødehjem, som tidligere har været drevet som æbleplantage. Siden er der sket meget, de fleste af bygningerne er blevet bygget om, og er nu lejet ud som lager og forretning. Den gamle lade har de dog selv beholdt, og har brugt den sidste lange tid på at bygge laden om til at huse forretning og lager for firmaet “MGCenter“. Det herlige ved de to størrelser er, at alt de går i gang med bliver drevet ud til det perfekte, også det nye MGCenter, intet tilfældigt er der over det. Alt er tænkt ned i mindste detalje, og med den største naturlighed.


Nænsom restaureret benzinstander

Rigtig mange dage og km er brugt på de britiske veje i et forsøg på at opstøve gamle klenodier som kunne bruges som pynt i forretningen..


Og det strømmer ind med kunder

Nå tilbage til historien om min bil… Hanne og Christian skulle som sagt til Fredericia på veteranbilsmesse, og jeg kunne køre med.. Det jeg ikke vidste var, at transporten foregik i to biler, hvor den ene var forsynet med trailer som var pakket til randen, og den anden var en tudsegammel “morris minor” med lad, som også var lastet til randen… Der er stor forskel på tidsmæssigt, at køre på motorvejen med 140kmt, og at køre på de små jyske veje med en fart der bestemmes af en toppakket veteranbil, desuden kom vi lidt sent afsted, så inden vi nåede Fredericia var der gået 4 timer, og jeg kunne se mørket trænge sig på…


Banegårde er kolde og står aldrig stille

Jeg fik købt en billet til Padborg, og havde en times venten på perronen indtil da… Aldrig har en time føltes så længe, mørbanket af turen ned gennem Jylland, og tanken om “min” bil i den anden ende af sporet, gav mig en rastløshed af ukendte dimensioner som betød, at jeg skridtede perronen af mange gange på den time… Jeg behøver ikke at forælle at den næste time i toget var lige så lang… Jeg gik i trance, sad og kiggede ud i luften, forsøgte at læse lidt avis, og fandt lidt ro med The Eagles i ørene… Efter endnu en lang time nåede jeg endestationen i Padborg, næste stop Flensburg skulle ske i min egen “nye” bil. Mægleren stod som aftalt på stationen, og overgav mig nøglerne til mit vidunder. Vi kørte til hans værksted i Flensburg, og jeg fik prøvet bilen lidt af undervejs… Han fortalte, at han var lidt imponeret over økonomien idet den holdt 16km/l ved 180 kmt som var den hastighed han kørte den hjem med gennem Tyskland – ok kunne jeg jo kun sige…

Vi fik bilen kørt ind på værkstedet, og jeg skridtede den af uden den store dramatik, det er svært at fokusere på evt. mangler efter så hektiske nogle dage, så vi aftalte at jeg kørte hjem, og jeg efterfølgende meldte tilbage hvis der var noget der skulle repareres. Jeg afleverede pengene, fik synsrapport og indregistreringsattest i MIT navn med, og jeg vendte snuden mod Danmark igen… Jeg nåede lige at tanke bilen inden jeg kørte over grænsen, 50 ltr diesel for 400.- er jo nærmest uhørt i dag..

Turen hjem var en speciel fornøjelse, man kan vel nærmest tale om en tilstand af lykke… Jeg sad der alene i mørket, i mit nye automobil, musik i højtalerne og motorvejen var min alene, eller sådan føltes det… Der var ikke mange biler på vejen så sent om aftenen, og det gav mig mulighed for at teste dyret af, 220kmt nåede jeg, inden jeg synes det gik rigeligt stærkt og jeg slap speederen igen… Nok derfor speeometeret går til 260…

Først på natten nåede jeg sdr. Tranders godt 300 km længere mod nord, et blik på tanken viste at jeg havde brugt en kvart tankfuld på den tur, ikke dårligt mit tempo taget i betragtning…


Hjemme igen, morgenhår og bil på martriklen

Hvad har jeg så fået for pengene… Jeg har fået en Golf TDI Stationcar fra 2004 til en pris som ligger et sted mellem 10 – 20.000dkr under den pris jeg skulle give i Danmark, men jeg har fået langt mere end det, for i bilen er der udstyr som jeg skulle betale på den anden side af 100.000dkr for i Danmark.. Jeg kan nævne i flæng: Xenon lygter, 136hk, fuldautomatisk klima, fartpilot, stort lydanlæg, navigation, vinterdæk, sommerdæk på originale alufælge og en række andre detaljer som enhver mand ikke kan være foruden, lidt på samme som en kvinde har det med sine mange sko..

Har det været det hele værd? Ja bestemt, jeg har fået fuld valuta for pengene og mere til. Bilerne i Tyskland er af langt højere standard, udstyret er mangfoldigt, ingen rust fordi der ikke saltes og langt bedre vedligeholdt pga. den billige service..

Ser i en sort pil på de nordjyske veje, så let på hatten og ønsk mig god tur, jeg vil komme langt omkring den næste tid :-)

Related Posts with Thumbnails

Om Forfatteren

Lidt af det hele, og mest af alt... Jeg er som du kan se af mine indlæg, et tænkende menneske, nyder at leve og være til på godt og ondt. Jeg reflekterer meget over de ting der sker i mit liv, og har brug for at udtrykke mine tanker. Hjemmesiden hér er mit værktøj til dette formål.

3 Svar til “ Nu ruller det! ”

  1. hej Jens

    lige for at minde dig om at 50 liter ikke fåes til 400 kr i Danmark og her i nodjylland må man kun køre 80 km de fleste steder . Men held og lykke med den alligevel

    mor

  2. nydelig nydelig kør nu pænt

  3. Sider og søger efter Automentor og andres oplvelser.
    Finder så din beskrivelse om køb af bil.
    Som det lyder er du fuldt tilfreds med købet.
    Så jeg vil bare høre om du efterfølgende har haft brug for garanti eller yderligere kontakt til Automentor?
    Håber på et hurtigt svar.
    Er “lige” ved at lave aftale om en bil handel med ham.

    På forhånd tak.

    Henrik.

Send En Kommentar



Du kan bruge disse XHTML tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <blockquote cite=""> <code> <em> <strong>